Ekonomieleverna på Hultsfreds Gymnasium har tillsammans med elever från skolor i sex olika Europeiska länder tillsammans skapat den här produkten, och med det har projektet gått i mål.
– Laddplatsen är färdig nu, och den sitter monterad vid en gymnasieskola i Tyskland, berättar Alexander Lagerström som går på Hultsfreds Gymnasium och har deltagit i projektet.
– Det är en patenterad anläggning.
De olika skolorna har haft olika uppgifter i projektet, i Hultsfred har affärsidén jobbats fram, en annan skola har gjort konstruktionen och en tredje har svarat för tillverkning. Och så vidare.
Under projektets gång har elever från de olika skolorna, i Belgien, Tyskland, Ungern, Rumänien, Italien och Sverige fått tillfälle att hälsa på varandra och knyta kontakter.
– Hultsfred är enda skolan i Sverige som varit med i projektet, säger Alexander Lagerström.
När projektet började fick eleverna uppdraget att skapa något som kunde främja en hållbar utveckling och att bygga upp ett företag kring en idé. De valde att skapa en laddstation för elfordon av olika slag.
Men huvudsyftet med det Erasmus-projektet, som det heter, var inte att ta fram någon laddstolpe, utan handlade mer om att eleverna skulle få prova att jobba internationellt och knyta kontakter över gränserna.
– Vi har fått lära oss att arbeta internationellt och eftersom allt samarbete skett på engelska har vi lärt oss mycket och vi har fått globala kontakter, säger Alexander Lagerström.
Erasmus+ är EU:s program för internationellt samarbete och utbyte inom utbildning, ungdom och idrott.