Långa bilar till Bengt?

Det finns vanliga långtradare och så finns det låååånnnngggtradare? Tre sådana kom i går med takstolarna till Swedspans nya fabrik. En takstol på varje bil. Men så är de 36 meter långa och väger 26 ton stycket också.

Det tar plats. 40 meter långa, dubbelt upp mot vanliga långtradare, fraktade i går takbjälkar till Swedspan i Hultsfred.

Det tar plats. 40 meter långa, dubbelt upp mot vanliga långtradare, fraktade i går takbjälkar till Swedspan i Hultsfred.

Foto:

Hultsfred2002-10-03 07:32

Så det var sannerligen inga små lass det handlade om. Bara att trixa sig in från riksvägen till Swedspan var ett mindre äventyr. Med bara millimetrar till godo på vägskyltar och lyktstolpar lyckades förarna baxa in sina ekipage förbi Exet och bort mot industriområdet.
En "vanlig" flisbil som råkade hamna i karavanen såg närmast ut som en liten valp i sällskapet. Och ändå uppfattas flisbilarna som rejält stora till vardags. I varje fall om man åker i en fransk minibil.
Men som sagt, i det här sällskapet var de inte så imponerande.
De tre fordonen som kom med var sin takstol var ju drygt 40 meter långa. 36 meter för takbjälken och så kommer dragbilens längd därtill.
Alltså näst intill dubbelt så långa som vanliga lastbilar.

Poliseskort
För att de över huvudtaget skulle kunna ta sig fram på allmän väg krävdes förstås poliseskort. Två motorcykelpoliser följde med hela vägen och höll den övriga trafiken på avstånd.
Genom rondellen i Målilla fick bilarna köra mot trafiken för att komma igenom och vid infarten vid Rock City gick det åt lite vänstertrafik för att komma runt.
Den skarpa kröken vid Exet visade sig vara den knepigaste nöten att knäcka. För att inte ta med sig vägskyltar och slå omkull lyktstoplar gick det åt en del backande innan ekipagen gick fria. Stora bilar och små marginaler är en bra sammanfattning. Det fanns några millimeter att vinka på. Knappast mer.
Inga sura miner
Under tiden samlades det en hel del bilar i kön. Men hur det nu kom sig, blev det inga sura miner. Tvärt om, många av bilisterna gick ur, för att beundra den yrkesskicklighet lastbilsförarna visade i korsningen.

Bygget tar form
De här 36 meter långa takbjälkarna är tillverkade på A-Betong i Vislanda, en bit utanför Växjö.
En och en transporteras de sedan till Hultsfred för att monteras upp i den nya spånskivefabriken. Tre bilar kom med var sin bjälke i tisdags, tre i går och så ytterligare tre bilar i dag.
- Det är vad polisen tillåter i varje konvoj, säger Gered Rundqvist, samordnare för Swedspans bygge.
Han berättar också att bygget börjar ta form på riktigt nu. Monteringen av stommen har hållit på i en dryg vecka och Gered räknar med att huset ska vara klart om någon månad.
- Det flyter på i rask takt, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!