– Är det två bilar som möts finns det ingen plats kvar, säger hon. Kommer man då med en barnvagn får man nästan gå ut i skogen för att inte bli påkörd. Bilarna kommer dessutom med hög fart, det är ju 70 nästan ända fram till refugerna och farthindren.
– Det blir inte bättre av att respekten för farthindren är liten, säger Annelie Ovedal som flera gånger sett hur bilarna kör slalom mellan guppen för att slippa bromsa.
Från centrum och upp till nya förskolan får vägen godkänt, men från att den nya GC-vägen viker in runt Framstegets lokaler och hela vägen upp till riksvägen finns ingen väg för fotgängare och cyklister, utan de får i stället ge sig ut på vägen bland bilarna.
Den nya förskolan är annars en knutpunkt för gång- och cykelvägarna i Hultsfred, och de knyts samman på ett bra sätt ända utifrån Silverslätten, för att underlätta för föräldrarna att hämta och lämna barnen vid förskolan.
– Men föräldrar i dag har inte tid att cykla med barnen, säger Annelie Ovedal, som befarar att det kommer att bli betydligt mycket mer biltrafik i området när nya förskolan öppnar.
Hon pekar också på att det redan i dag är en hel del cyklister och fotgängare i farten på den här sträckan upp till riksvägen. Det är många som gärna tar en promenad upp till Kalvkätte trädgård, eller till brukshundklubben. Eller kanske använder vandringsleden. Sedan är det många cyklister som ska till Hagadal sportcentrum.
Några tankar på att förlänga gång och cykelvägen upp till 34-an finns inte, säger Simon Råsbacken som ansvarar för vägarna i Hultsfred. I stället hänvisar han till de tunnlar som finns under riksvägen. En vid elljusspåret och en mot Lejonbacken. Den senare är dock inte användbar ännu.
– Fram till tunneln har vi gjort i ordning i samband med att vi gjort cykelvägarna till förskolan, säger Råsbacken. Och jag vet att tankarna finns på att fortsätta vägen till Lejonbacken och ansluta så att det går att ta sig till Kalvkätte trädgård också.
Några beslut om det finns inte, men det ligger med i budgetprocessen.
– När allt är klart med nya förskolan kommer vi att fokusera på området runt omkring, säger Simon Råsbacken.
Men någon förlängd GC-väg blir det inte. Att ha en övergång på 34-an skulle Trafikverket knappast acceptera, tror Råsbacken.