- Lyckligtvis fann vi snabbt ett stabilt lager lera när vi grävde hål och diken på olycksplatsen, säger räddningschef Torbjörn Rosenius. Det gör att dieseln inte rinner ner i marken lika snabbt och långt som den skulle gjort om det istället varit ett sandlager.
Personal jobbade hela natten för att loket skulle kunna bärgas på söndagen. Då hade området fyllts med 200 kubik bergkross och bärlager för att de inlånade kranarna skulle klara lyftet.
Lok spårade ur
Med bara 100 meter till sjön Hulingen spårade ett lok ur på lördagen. En så kallad stoppbock tryckte sönder båda tankarna på loket och uppskattningsvis 2 000 liter diesel läckte ut i terrängen.
Efter att personal jobbat i stort sett hela natten kunde tåget bärgas på söndagseftermiddagen. Då hade området kring loket fyllts upp med 200 kubik bergkross och bärlager för att klara lyftet. Foto: Charlotte Madestam
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!