Majbritt, 9 år, räknar högstadiematte och kan ryska

Hon läste Harry Potter innan hon började förskoleklass, räknar högstadiematte och har lärt sig både skriva och tala ryska på egen hand. Nioåriga Majbritt Stenström är så kallat särskilt begåvad.

Majbritt har tagit en paus i leken, kompisarna betyder mycket för henne och hon drömmer om att bli antingen skådespelare eller konstnär. "Eller Minecraftmästare", säger hon. Här tillsammans med mamma Karolina Stenström.

Majbritt har tagit en paus i leken, kompisarna betyder mycket för henne och hon drömmer om att bli antingen skådespelare eller konstnär. "Eller Minecraftmästare", säger hon. Här tillsammans med mamma Karolina Stenström.

Foto: Charlotte Madestam

Hultsfred2020-08-03 08:00

Fortfarande är det några veckor kvar av sommarlovet, några härliga dagar till av bad och lek med kompisar.

Sedan väntar egentligen studier i trean, men med anledning av att Majbritt inte känner sig motiverad i skolan har hennes mamma Karolina Stenström ansökt om att hon ska få börja sexan.

– Majbritt har läst vissa ämnen med den klassen, det har fungerat jättebra. Så jag hoppas att hon ska få testa att gå där på heltid, säger Karolina som vill förtydliga att det inte handlar om att vuxna vill försöka sig på ett experiment, utan att det är Majbritts önskan.

Forskning visar att fem procent av alla barn är som Majbritt. Karolina håller med om att skolan måste bli bättre på att se de här barnen, som ofta tenderar att må dåligt.

– Det hade varit bra om skolan varit snabbare med att lyssna, men jag är tacksam för att det börjat hända saker nu, senaste terminen har de börjat förstå vad som behövs för att Majbritt ska trivas, säger Karolina och tillägger:

– Som alla föräldrar vill jag att mitt barn ska må bra i skolan och när jag märker att hon inte gör det vill jag försöka få till en förändring. För hennes och alla andra särskilt begåvade barns skull. Det handlar inte på något vis om att vilja drilla sitt barn till att bli Nobelpristagare eller att skryta om hur smart hon är. 

Hur märker du som mamma att Majbritt inte är nöjd med hur hon har det i skolan?

– Hon blir otroligt uttråkad. Men det säger hon nog aldrig i skolan. Alla barn vill vara omtyckta av sin lärare, det är ju ens trygga punkt i skolan. Så Majbritt verkar aldrig klaga eller visa att det är tråkigt med långa genomgångar av sådant som hon lärde sig för flera år sedan. Det kan säkert vara svårt att förstå hur hon känner, om man inte själv har en lika snabb hjärna. Men tänk om vi vuxna var tvungna att kolla på typ Teletubbies varje dag på jobbet – och låtsas vara intresserade av det. 

Men du märker det hemma?

– Här hemma är det annorlunda, här kommer alla känslorna ut. Hon är ofta frustrerad och utmattad av att försöka hålla intresset uppe i skolan. Det kan vara en kamp att få henne att gå dit. 

Hur tidigt märkte du att Majbritt är särskilt begåvad?

– Så här i efterhand märker jag att jag fått olika ledtrådar, som att hon bara var tre-fyra år när hon lärde sig läsa. Harry Potter hade hon läst innan hon började förskoleklass. Hon räknar redan nu högstadiematte. Hon har alltid älskat att lära sig nya saker, testa allt och förstå allt från dinosaurier till konst. 

Karolina Stenström kan till viss del känna igen sig i dottern. Att vara särskilt begåvad är genetiskt visar forskningen. Även om Karolina inte visat riktigt lika tydliga tecken. 

Blir du satt på plats?

– Nej, vi är inte riktigt där än, säger Karolina och skrattar. Men det kan säkert vara på gång. Hon är alltid steget före och väldigt snabb i tanken. Ser hon något hon inte kan, lär hon sig det. Som det där med ryskan, plötsligt kunde hon både skriva bokstäverna och säga några fraser. Utan att någon hjälpt henne.

Majbritt har tagit en paus i leken, kompisarna betyder mycket för henne och hon drömmer om att bli antingen skådespelare eller konstnär.

– Eller Minecraftmästare, tillägger hon och jag får förklarat för mig att det är ett äventyrs- och byggdatorspel.

Nu har hon så smått börjat längta till skolan.

– Jag hoppas att jag får börja sexan, säger hon.

Särskilt begåvade barn

Kännetecknas i skolåldern ofta av att de:

Är extremt vetgiriga vilket kan leda till att deras frågor uppfattas som provocerande. 

De ser lösningar som ingen annan ser och vill förstå orsak-verkan.

Kan ha mycket svårt att släppa en aktivitet för att gå vidare till nästa. Önskar gå till botten med allt. Avbrott kan orsaka stor frustration.

Har svårt att arbeta med lätta ämnen men trivs med komplexitet. Visar prov på mycket stor koncentrationsförmåga inom självvalda aktiviteter.

Källa: Mensa Sverige

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!