Målet är att få nytt liv i Bockabanan

Målet är att blåsa nytt liv i persontrafiken på Bockabanan mellan Oskarshamn och Nässjö.
- Men godstrafiken måste bli loket som drar igång upprustningen av järnvägen, säger trafikkonsulten Ingemar Lundin, som fanns med ombord när den specialchartrade rälsbussen rullade in i Hultsfred vid lunchtid på fredagen.

Passagerarlistan för den här resan innehöll en rad tunga namn som kommer att betyda en hel del för möjligheterna att få det här projektet att lyckas. Stina Granberg Lindor utvecklingschef i Nässjö kommun, Mikael Klaesson Samhällsbyggnadschef i Eksjö, Torbjörn Midunger projektledare, Therese Sjögren informatör, Ingmarie Söderblom vice ordförande i ALH, Michael Leijonhud Hultsfred, Lars Ljung utvecklingschef i Oskarshamn, Joakim Svensson Vimmerby Magnus Lindman lokförare och trafikkonsulten Ingmar Lind fanns med ombord.

Passagerarlistan för den här resan innehöll en rad tunga namn som kommer att betyda en hel del för möjligheterna att få det här projektet att lyckas. Stina Granberg Lindor utvecklingschef i Nässjö kommun, Mikael Klaesson Samhällsbyggnadschef i Eksjö, Torbjörn Midunger projektledare, Therese Sjögren informatör, Ingmarie Söderblom vice ordförande i ALH, Michael Leijonhud Hultsfred, Lars Ljung utvecklingschef i Oskarshamn, Joakim Svensson Vimmerby Magnus Lindman lokförare och trafikkonsulten Ingmar Lind fanns med ombord.

Foto:

Hultsfred2017-11-25 07:00

Det är styrelsen för Astrid Lindgrens Hembygd som tagit initiativ till ett samarbete med de sex kommunerna utmed banan för att blåsa nytt liv i persontrafiken.

- Kommunerna i Astrid Lindgrens Hembygd har en del gemensamma saker, säger Torbjörn Midunger, som är projektledare för den här satsningen. Emån är en, Bockabanan en annan.

Han berättar att syftet med det projektet är att göra en förstudie och ta fram en plan för hur man ska kunna få igång persontrafiken igen.

De senaste åren har den här järnvägen varit minst sagt lågtrafikerad, med bara något enstaka godståg om dagen sedan persontrafiken mellan Eksjö och Hultsfred upphörde i december 2014.

Men för att lyckas skapa en modern och bra persontrafik krävs en upprustning av banan. Och för att få till den, krävs en utökning a godstrafiken.

Trafikkonsulten Ingemar Lundin ser en stor potential för den saken, ett antal företag har aviserat en vilja att skicka gods med järnvägen.

Han ser också att Hultsfred station har potential att åter igen bli en viktig knutpunkt.

- Här finns förbindelse både i öst-västlig riktning och i nord-sydlig riktning, säger han. Här kan man knyta ihop Kalmar med stambanan i Linköping och Göteborg med Visby och Baltikum.

- Vi har målsättningen att få igång en dialog med Trafikverket om hur vi ska kunna utveckla järnvägen och få i gång trafiken igen. Det kommer att krävas en hel del arbete, på sikt är det nödvändigt med en elektrifiering.

Men som sagt, om det ska bli aktuellt, krävs att godstrafiken ökar.

- Vi vet att det finns ett tryck från industrin att öka godstransporterna, säger Ingemar Lundin. Bland annat Scania i Oskarshamn ligger på.

Till det kommer också att Oskarshamn planerar för en stor kombiterminal för godshantering.

Studieresan mellan Nässjö och Hultsfred gav vid handen att banan fortfarande är i hyggligt skick, men att det förstås behövs en hel del arbete här och vår.

- Det var bra att vi hade lokföraren Magnus Lindman med oss, säger Therese Sjögren, informatör på Astrid Lindgrens Hembygd, han har kört banan många gånger och kan den utan och innan. Han vet precis vad som behöver göras och kunde berätta för oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om