Det säger renhållningsingenjör Eva Karlsson.
– Gemensamt jobbar vi med ett område i taget och kollar upp så vägarna är farbara och att det går att vända på vändplaner så renhållningsfordonen inte riskerar fastna.
Att kontrollera vägstandarden är ett sätt att undvika att bilarna går sönder, vilket är förenat med ökade kostnader om turer behöver ställas in medan fordonen står på verkstad.
– Det kan vara hålor, en gren som hänger ner eller annat som gör att bilarna går sönder, säger Eva Karlsson. Dagens renhållningsfordon har fler rörliga delar som kan gå sönder.
En annan vinst är bättre arbetsmiljö för personalen. Sommartid töms dagligen upp till 500 tunnor på vissa turer. Ett arbete som underlättas väsentligt om vägar och vändplaner är bra.
– Om det inte är tillräckligt brett faller ansvaret på fastighetsägaren. Eller så kan det bli aktuellt att upprätta en uppställningsplats, säger Eva Karlsson.
Fördyrar kartläggningen renhållningstaxan?
– Nej, snarare tvärtom. Genom fler gemensamma uppställningsplatser och bättre vägstandard kan vi undvika ökade kostnader som innebär framtida höjningar av taxan. Både tack vare minskade transportsträckor, vilket även gynnar miljön, och för att det blir mindre underhåll på fordonen.
Tanken är att det här ska vara ett kontinuerligt arbete, som beräknas pågå under några år.
– Det är bra även för räddningstjänst och ambulans att få upp vägstandarden generellt, säger Eva Karlsson.