Men alla GC-vägarna är inte precis i toppskick. Ute på Silverslätten finns ett väl utbyggt och finmaskigt vägnät. Medan bilarna får åka runt hela kvarter, kan cyklister och gående gena tvärs över vilket sparar både tid och energi. Medan bilisterna får åka runt hela villakvarter, i bland flera, kan cyklisterna åka rakt igenom.
Vägarna stammar från 1970-talet och det märks. Genom åren har trädrötter, gamla gatuarbeten och annat gjort att det blir ganska guppiga cykelturer här. En inventering av cykelbanorna är på gång, för att skapa en bild av hur det står till med banorna.
Börje Eklund och Seppo Lahti står med var sin cykel och pratar när tidningen träffar dem. De har precis avslutat en boulematch på kvarterets egen bana.
– Jag har inte tänkt så mycket på hur det skumpar, men jag cyklar inte så mycket. Men belysningen som kom till härom året fungerar kanonbra, säger Börje Eklund.
Seppo Lahti håller med.
– Det är jättebra, säger han. Speciellt under den mörka årstiden. Lamporna tänds när någon kommer i närheten och slockar sedan.
– Inventeringen ska vara klar innan sommaren, säger Simon Råsbacken på ÖSK, och utifrån inventeringen kommer vi i höst att lägga upp en plan för hur och när vi kan börja åtgärda cykelvägarna.
Så nästa år kanske en upprustning kan komma igång. Det handlar lite om pengar.
– Men vi har en speciell budget för GC-vägarna, säger Simon Råsbacken.
Längs Norra kyrkogatan byggs just nu en helt ny GC-väg, som ska knyta ihop GC-vägarna på Silverslätten med den rätta "matarledningen" som går genom hela Hultsfred utmed Östra- och Västra Långgatan, ända från Knektagården till nya Stålhagen.
– Tidigare har cykelvägarna från slätten mynnat ut på en trafikerad väg, säger Råsbacken. Och det är inte bra. Men nu ska den här nya vägen fånga upp cyklisterna och leda dem ut till matarleden som knyter ihop Silverslätten med Lindblomskolan. Den ska bli klar någon gång innan sommaren.
Det allom överskuggande målet är att öka säkerheten för cyklisterna, att göra det säkrare att cykla till jobbet. Och till skolan. Att få fler barn att börja cykla till skolan.
– Vi är inne i en ond spiral vid skolan, säger Simon Råsbacken. Eftersom det är lite osäkert att cykla, är det fler föräldrar som väljer att skjutsa sina barn till skolan. Och då blir det fler bilar där. Och ännu mer osäkert.