Vimmerby Tidning når Ann-Sofi Karlsson, som har en keramikverkstad i Hultsfred, under mässans sista dag.
– Det har varit jätteintensivt. Jag är väldigt trött just nu, säger hon.
Formex, som är Nordens största inredningsmässa, har arrangerats under tre dagar på Stockholmsmässan. Ann-Sofi Karlsson var en av 15 talanger som fick ställa ut sina produkter på Formex Design Talents-området.
– Det är ett långt gatstråk där vi 15 som är uttagna står med varsin monter. Det har varit jätteroligt. Jag har träffat så mycket folk, säger hon och berättar att talangerna också haft roligt tillsammans.
Hon har fått många positiva reaktioner på sina ljusfat i keramik med bubbelglasyr.
– Här är människorna som tycker om sådana saker.
Har du knutit nya kontakter?
– Ja, verkligen. Jag har både fått beställningar och återförsäljare.
Kan du berätta mer om det?
– Inte riktigt än, men tre av dem är väldigt stora företag.
Med andra ord har Ann-Sofi Karlsson en hel del att göra i sin keramikverkstad framöver. Hon ska bland annat leverera ljusfat.
– Sedan har jag inlett samtal med ett hotell om en specifik produkt som vi ska ta fram gemensamt. Hotellet ligger här i Stockholm.
Då har det varit en lyckad mässa?
– Ja, det tycker jag. Mest roligt har varit att träffa de andra talangerna. Man får otroligt mycket tips och råd av varandra.
Hon har också träffat flera lokala aktörer från Hultsfreds- och Vimmerbytrakten på mässan.
– De har svängt förbi och önskat lycka till. Många följare på min instagram har också varit förbi och velat hälsa.
Utmärkelsen "best in show" gick till en av de andra talangerna, Madelen Möllard, vilket inte var någon större besvikelse för Ann-Sofi Karlsson som inte hade räknat med att vinna.
– Nej, det var nästan lite skönt. Hon har haft jättemycket att göra i och med det här. Hon har knappt hunnit stå i sin monter.
Under de tre dagarna på mässan har Ann-Sofi Karlsson fått mycket annan bekräftelse på att hon gör bra produkter.
– Jag behöver inte vara så självkritisk när jag kommer hem, för det jag gör är tillräckligt bra. Det som har saknats med min keramik är bara en målgrupp, och den har funnits här i större utsträckning än hemma.
Hur skulle du säga att målgruppen ser ut?
– Det är alltifrån den modeintresserade överklassen till museum och kultur som har varit i min monter och pratat.