– Där föreslår vi att priserna räknas upp med 5,4 procent, säger Åke Nilsson, det är en uppräkning som följer prisindex.
Att det blir så pass mycket som 5,4 procent förklarar han med att de här abonnenterna klarade sig undan en höjning inför 2017.
Arbetet
med att införa det nya renhållningssystemet med fastighetsnära
sortering även i flerbostadshus pågår, men Åke Nilsson tror att det kan
dröja länge innan man kan gå ut och erbjuda något nytt system.
–
Jag gissar på att det kan ta några år, säger han, man måste nog hitta
praktiska lösningar fastighet för fastighet för att det ska fungera.
Rakt av
Förbundsdirektionen
i ÖSK tog det liggande taxeförslaget rakt av vid sitt senaste
sammanträde och passade samtidigt på att titta närmare på hur
anslutningsgraden till det nya systemet ser ut, och jämföra det med de
mål man hade två år efter införandet.
– Det visar sig att 67 procent av abonnenterna valt grönt abonnemang, säger Åke Nilsson. Målnivån är 80 procent.
Gått tillbaka
När
det gäller gult abonnemang är det 18 procent som valt, målet om två år
är 15, och det röda, det gamla och dyrare systemet 10 procent. Fem om
två år.
– Det här visar att taxornas miljöstyrande effekt fungerar, säger Åke Nilsson.
Men
- han berättar också att ett antal abonnenter valt att gå tillbaka till
det gamla systemet med allt i en tunna. Trots att det blir dyrare.
–
Oftast har det rent praktiska orsaker, säger han, men det finns också
de som surnat till på allt strulet som varit och fortfarande är och bytt
tillbaka för det.
Funkar fortfarande illa
Debatten
kring det nya sopsystemet har dämpats betydligt den senaste tiden. Men
det fungerar fortfarande inte fullt ut, så som Åke Nilsson vill ha det.
Tvärt om, drabbades han själv av en missad tömning för bara någon vecka
sedan.
– Vi avvaktar nu vad Renonorden kommer att
vidta för åtgärder, säger han, samtidigt som vi förhandlar med
företaget om kompensation för våra extra kostnader. Det handlar dels om
den generella ersättningen och den extra ersättning som en del har
begärt för uteblivna tömningar. Men det handlar också om extra personal
som vi fått sätta in för att ta emot alla klagomål.
–
Vi kräver ersättning av bolaget för det här, säger Åke Nilsson, men som
alltid i förhandlingar står vi ganska långt ifrån varandra.
Företagets
egen förklaring till att det blivit så här, berättar Åke Nilsson, är
att man vann så många upphandlingar samtidigt, att det inte fanns de
extra resurser som behövs för att sätta in i starten.