Medborgardemokrati på nätet – nytt system provas

Hultsfreds kommun har inte hakat på det här med medborgarförslag, som många andra kommuner har gjort. I stället tar man en lite enklare väg i väntan på ett nytt system.

Ett nytt system för synpunkter och förslag är på gång i Hultsfreds kommun. Just nu är man mitt uppe i en förstudie och Malin Albertsson, turism- och informationschef, räknar med att det ska kunna provas om någon månad eller så.

Ett nytt system för synpunkter och förslag är på gång i Hultsfreds kommun. Just nu är man mitt uppe i en förstudie och Malin Albertsson, turism- och informationschef, räknar med att det ska kunna provas om någon månad eller så.

Foto: Olof Carlson/Privat

Hultsfred2022-02-07 14:40

Malin Albertsson, turism -och informationschef på kommunen, presenterar en nyhet på kommunikationsfronten: Consul. Det är ett helt nytt nätbaserat system som ska samla in och hantera förslag och tankar hos invånarna. Ett system som ska göra det lättare för medborgarna att komma till tals med kommunen.

Consul är helt enkelt ett verktyg som ska öka invånarnas möjligheter att tycka till och engagera sig.

– Vi är mitt uppe i en förstudie. Det är ett projekt om medborgardemokrati i samarbete med en region i Kenya som vi gör tillsammans med ICLD (Internationellt Centrum för lokal demokrati). Projektet syftar till att skapa ett större medborgarengagemang, säger Malin Albertsson.

Men Hultsfredsborna ska inte behöva vänta till det nya systemet är på plats. Redan nu finns möjligheten att lämna förslag och synpunkter till kommunen. Om än inte i samma organiserade form som i Vimmerby och i flera andra kommuner.

– Vi tar det lite enklare, säger kommunalrådet Lars Rosander (C). Vi har inte den processen att alla förslag först ska gå till kommunfullmäktige. I stället skickar vi dem direkt till berörd nämnd. Det blir en lite friare behandling på det viset. Men alla förslag ska naturligtvis behandlas, och den som lämnat dem ska få återkoppling.

– Så är det någon som vill ha ett hål i gatan lagat, så skickas förslaget direkt till ÖSK, fortsätter Rosander. Det är min hopp och tro att inlämnande förslag ska behandlas med tillmötesgående.

Han berättar också att det finns många vägar in, att förslagen kan presenteras antingen via synpunktshanteringen på hemsidan, eller med brev. Ja, rent av på telefon. Men han håller med om att kommunens debattforum på nätet överlevt sig själv vid det här laget.

Någon samlad bild av hur många förslag som kommer in från allmänheten i kommunen finns inte, eftersom de kommer in på så många olika sätt.

– Det som kommer in är mest synpunkter av det konkreta slaget, som trasiga gatlampor och liknande. De stora projekten tar andra vägar oftast. Att någon går till tidningen och berättar och sedan fångas det upp av politiken.

Men om oron finns att bra förslag går förlorande på det här viset, så hoppas Lars Rosander att det nya systemet Consul ska göra det lättare för invånarna att lägga fram sina idéer och göra verklighet av dem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!