– Exakt hur mycket som togs bort kan jag inte säga på rak arm, säger Anders Karlsson, inspektör på miljö- byggnadsförvaltningen i Hultsfred. Men det måste vara mycket, i stort sett hela sträckningen.
I samband med att gatan grävdes upp, passade man också på att ta bort den gamla, miljöfarliga, asfalten för att börja om på nytt från en ren grusbädd.
Anders Karlsson berättar att asfalten i det understa lagret innehöll stenkolstjära.
– Det använde man fram till i mitten på 1970-talet, säger han. Men inte numera. Det är dock inte helt ovanligt att den här sortens asfalt ligger kvar. Ofta i de understa lagren.
Han hänvisar till undersökningar som gjordes av dåvarande vägverket för ett antal år sedan, och om visade att den här gamla typen av asfalt med stenkolstjära innehåller polyaromatiska kolväten, PAH förkortat.
När det upptäcktes togs stenkolstjäran bort ur receptet, och ersattes med andra ämnen som inte innehåller PAH.
– Den nya asfalten är inte lika miljöstörande som den gamla, säger Anders Karlsson.
Han tror dock inte att kolvätena har spridit sig speciellt mycket. Ofta ligger ju asfalten i lager på lager, det bygger på i takt med att gatorna renoveras och asfalteras om.
– Så länge man inte gräver i gatorna kommer vattnet inte åt asfalten, och jag tror inte det lakar ur något speciellt, säger Anders Karlsson. Men om man börjar gräva, så måste den gamla asfalten tas bort.
Så samtidigt som Hagadalsgatan fick nya ledningar, blev det också ett miljösaneringsprojekt.