Lokomobiler, båtångmaskiner, en äkta ångvält från början på förra seklet fanns att se. Liksom Sveriges äldsta fungerande lastbil. En Foden från 1907. (Se provturen nedan).
Intresset för dessa gamla maskiner är förstås på topp och besökare vallfärdade från både när och fjärran för att få uppleva dem i drift. Under lördagen var det cirka 1100 personer som löste entré till Motorns dag och på söndagen var det närmare 3000 som kom.
De blev inte besvikna. Utbudet som visas på Motorns dag växer för varje år och med varierande teman blir det också naturliga förändringar. I år var det bortåt 400 utställningsobjekt antecknade. Plus att man kunde hitta en och annan klenod redan ute på parkeringsplatsen.
Rubens Maskinhistoriska samlingar i Götene hade med sig en rad olika ångdrivna pjäser till Målilla. Förutom den ångdrivna lastbilen tog de med en ångvält, en Aveling&Porter från 1913, en Munktells lokomobil från 1914 och en Westinghouse ångmaskin från cirka 1880. Alla de här maskinerna var förstås i full drift och tuffade omkring i parken.
Framförallt var det förstås lastbilen som väckte uppmärksamhet. Ångdrivna lastbilar är inte vanligt förekommande. Just den här bilen har ett förflutet som bryggeribil i London innan den kom till Sverige.
Fast frågan är hur det gick. Med helgjutna gummihjul och kullerstensbelagda gator... Måntro att det berömda engelska pubölet betedde sig som räddningstjänstens skumsläckare efter färden.
Motorns Dag håller ångan uppe
Råoljedoften blandades med stenkolsrök vid årets upplaga av Motorns Dag i Målilla Hembygdspark. Ångkraft var årets tema, och ångmaskiner av de mest skilda slag fanns på plats.
Sveriges äldsta lastbil, en Foden från 1907, och en ångvält från 1913. Båda drivs givetvis med ånga och lever väl upp till årets tema på Motorns Dag i Målilla.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!