Någon dag senare kom ett mail från Blocket som meddelade att de råkat debitera för hög summa på kundens kort. Och för att få tillbaka överskjutande belopp ombads annonsören att skicka in sina kortuppgifter en gång till.
Då skulle summan återbetalas inom 48 timmar, utlovades det.
- Till en början såg mailet trovärdigt ut, säger annonsören, det är skrivet på en korrekt svenska med många fina ord.
Det handlar inte om någon automatöversättning, vilket de här fiskebreven ofta är.
Ett visst mått av misstänksamhet är naturligtvis befogad i de här sammanhangen, en kontroll av kontoutdraget visade att korrekt summa, 30 kronor, dragits av Blocket.se. Inte 340 som det påstods i mailet.
En kontroll på Blockets informationssidor visar också att företaget aldrig, begär in de här uppgifterna via mail eller SMS. Det är något som betonas i en stor banner i rött, tvärs över sidan.
- När man får ett sådant här mail kan man utgå från att det är något lurt, säger Peter Carlsson vid polisen i Oskarshamn. Varken banker eller Blocket gör på det viset.
- Man tycker att folk borde ha lärt sig vid det här laget....
Nätfiske drabbade Blocket-annonsör
"Till en början kändes det trovärdigt".Nu höjs ett varnande finger för en ny typ av "nätfiske". En person från Hultsfreds kommun lade i förra veckan ut en annons på annonsören Blocket.se.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!