Ett av många vägprojekt kring Hultsfred denna sommar är omläggningen av väg 712 mellan Vena och Baggemåla, där vägen stängdes för genomfartstrafik i måndags.
Anledningen är att stora delar av den sju kilometer långa vägen skall få en ny beläggning, ett arbete som man verkligen går till grunden med.
Den som gör grovjobbet är en så kallad "Norrlandsfräs", en 20 ton tung maskin som fräser upp den tidigare beläggningen och gör både asfalt och grus till jord igen.
I den stora fräsen sitter en ung men ändå rutinerad förare, Joel Arvidsson, som liksom Fredrik Tengman som assisterar kommer från Arvidsjaur.
- Vi åker land och rike runt med den här fräsen. I sommar har vi varit mycket i Finland, men även i Norge. Fräsen är eftersökt eftersom det inte finns så många exemplar av den. Maskinen fräser upp hela vägbanan till ungefär 15 centimeters djup och gör småflis av både stenar, asfalt och allt som finns i vägkroppen, berättar Joel.
När vägen är uppfräst skall åtskilliga lass med grovt makadam läggas på, innan en finjustering sker med finare material.
Norrlandsfräsen ger vägen ny finish
Det är åratals sedan vägen mellan Vena och Baggemåla fräschades upp, men om bara en dryg vecka skall vägen vara körbar och belagd igen.
Norrlandsfräsen är en stor och stark maskin, som kan fräsa upp en vägkropp till finkornigt grus. På vägen mellan Vena och Baggemåla skall den arbeta den närmaste veckan, varefter en ny beläggning skall göra vägbanan fin och åkbar igen.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!