– Det fungerar bra nästan överallt, säger Marie Pihl, verksamhetschef inom äldreomsorgen.
Hon ser en lång rad fördelar med övergången till digitala larm. Bland annat att man får bättre koll på att larmen fungerar.
– De är kopplade direkt till våra datorer, säger Marie Pihl, så vi kan se direkt om det är något fel.
– Vi kan också se om larmenheten har kontakt med larmknappen, som innehavaren bär på armen.
Den främsta anledningen till att man går över till digitala larm är att det fasta telenätet är på väg att tas bort. Så i stället är det mobilnätet som gäller. Eller om man har fiber kan det kopplas upp via datorn.
– Det har visat sig att det fungerar bra nästan överallt, säger Marie Pihl.
– Det är bara på två ställen som vi har fått ta till speciella insatser, som till exempel extra antenner. Vi väljer naturligtvis att ställa larmen där det är bäst kontakt i lägenheten eller huset. Det är inte som med mobiltelefonerna som rör på sig, larmen är ju stationära.
– Förutom att det digitala trygghetslarmet bidrar till en större trygghet och fler funktioner, så ökar säkerheten att larmet går fram till larmcentralen. Tidigare fick den enskilde dessutom betala provlarm där varje larm kostade en markering via telefonräkningen. Så hade man många larm kunde det bli ganska kostsamt. Med de digitala larmen behövs inte detta längre vilket minskar kostnaden, säger Marie Pihl, verksamhetschef.