Nu avgår tåget till Gävle

Förberedelserna inför det stora lyftet var minutiösa.
Med sådana tyngder får inget gå fel.
I går förmiddag lyfte de två urstarka mobilkranar upp ångloket i Hembygdsparken på en lastbil för vidare färd till järnvägsstationen och sedan vidare till Gävle.

De båda stora mobilkranarna spänner musklerna och tar i. Det knakar lite här och var, men ångloket åkter med. Trots att det väger 41 ton i lyftet. Kranarnas vågar visar 28 ton i den ena och 13 i den andra.

De båda stora mobilkranarna spänner musklerna och tar i. Det knakar lite här och var, men ångloket åkter med. Trots att det väger 41 ton i lyftet. Kranarnas vågar visar 28 ton i den ena och 13 i den andra.

Foto:

Hultsfred2009-05-28 06:10


Det blev ett lyft som var tyngre än beräknat. Hela 41 ton visade vågarna som finns i kranarna. 28 ton i den ena och 13 i den andra. Så det var inte underligt att lyftbalken kroknade.
Så kranarna fick sätta ner igen, och den krokiga balken byttes mot en kraftigare.
Med en kraftigare balk på plats, spände kranarna musklerna igen, och den här gången hängde ångloket med upp i luften. Och den massiva trailern backades in under.
Sedan fraktades loket iväg till järnvägsstationen i Hultsfred, för att förberedas inför den långa transporten till Järnvägsmuseét i Gävle, som förstås väntar otåligt på att få hem sina klenoder igen.
Avgångstiden är bestämd till 20 30 på fredag kväll. Hembygdsföreningen planerar en liten högtid vid stationen för att "vinka av tåget".

Redan i vintras
Det är inget litet projekt att flytta ett helt tåg. Egentligen började det hela redan
för ett år sedan med planeringen och i vintras var Henrik Reuterdahl och hans kompisar från Järnvägsmuseet på plats för att börja förbereda transporten.
Eftersom loket och vagnen ska rulla på egna hjul till Gävle ställs det lite krav på axlar och lager. Speciellt som tåget stått stilla sedan 1963.
Så det vill till att smörja ordentligt. Och det jobbet har varit igång både länge och väl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om