– Det är helt i linje med Agenda 2030, och det passar ju bra just nu när vi har kommunens stafettpinne, säger hon.
Den här laddplatsen med tre stolpar fanns med i planerna när förskolan byggdes för ett år sedan.
– Så kablarna till laddstationen är redan framdragna, säger Marie Karlsson. Men på grund av långa leveranstider har det inte blivit mer sedan.
Några parkeringsplatser vid förskolan behöver tas i anspråk för laddplatserna, men det gör inte så mycket, tycker Marie Karlsson.
Naturvårdsverket har tagit beslut om att ta 70 procent av kostnaden för den här klimatinvesteringen. Eller om man så vill maximalt 224 000 kronor stycket. Den totala kostnaden för varje laddpunkt är beräknad till 320 000 kronor.
Naturvårdsverket tar pengarna från det så kallade Klimatklivet, ett initiativ för att gynna och påskynda klimatarbetet.
Förutom Växthuset ska det ställas upp laddplatser vid Hagadal, Dackestupet, Hultsfreds Strandcamping, och Målilla Skola.
– I dag finns det fem laddplatser i kommunal regi, säger hållbarhetsstrategen Arvid Lindblad, så det är en kraftfull utbyggnad som görs. 15 nya laddstolpar blir det.
På varje plats planeras för sex laddningsplatser för lätta fordon. Och satsningen ska enligt Naturvårdsverket beslut vara genomförd under 2024.
De här bidragen, som beviljats styckvis för de olika laddpunkterna, är förenade med en lång rad villkor. Bland annat ses som viktigt att de ska vara tydligt uppmärkta med EU:s och Klimatklivets respektive logotyper.
Kommunalrådet Lars Rosander (C) gläds åt att kommunen kan gå in och hjälpa till så här i omställningsfasen.
– Det här blir ett bra tillskott tilt antalet laddplatser. Exempelvis den vid förskolan Växthuset, där både personal och besökare kan ladda, säger han.
Han är heller inte främmande för att det kan bli fler i en framtid, om det bara finns möjlighet att söka bidrag.
Det finns en diskussion i landet om kommuner verkligen ska engagera sig i laddstationer, är inte det en fråga för privata intressen, precis som vilken bensinmack som helst?
– Det finns utrymmen för privata intressen också, säger Rosander, och vad jag vet är det inga energibolag som etablerat sig här. Och när staten går in och finansierar kan vi se till att det finns laddningsmöjligheter.