Sedan den 1 januari kan det kommunala bostadsbolagets hyresgäster beställa tjänster som "byta lysrör", "byta säkring" eller "rengöring av golvbrunn". De billigaste tjänsterna kostar 360 kronor och den dyraste 700 kronor.
– Det är en utökad service som vi erbjuder hyresgästerna, om det är så att man har behov av det. Det kan till exempel vara att byta en lampa i en ugn, byta ett lysrör i en glimtändare eller rengöra ett vattenlås i ett badrum, säger Helena Grybäck Svensson, vd för Hultsfreds Bostäder.
Hon konstaterar att det, enligt hyresavtalet, inte är bostadsbolagets uppgift att sköta lägenheten. Hyresgästerna ansvarar själva för att åtgärda enklare fel. Men i likhet med Vimarhem i Vimmerby har Hultsfreds Bostäder nu valt att erbjuda sådana tjänster mot betalning.
– Vi ser att det kanske finns ett behov av att få hjälp med den här typen av tjänster.
Har ni tidigare gjort några av tjänsterna utan kostnad för hyresgästerna?
– Inte i någon större omfattning. Det ingår som sagt var inte i ansvaret, sedan kan det kanske ha förekommit någon gång. Nu blir det tydligt att vill man ha de här tjänsterna så kan man beställa det, och då ser man också vad det kostar om man vill ha hjälp med någonting.
Hur har ni tänkt när ni har satt priset på tjänsterna?
– Det kan jag inte svara på exakt. Men man har självklart tittat på vad det kostar att ha med materialet, men också vad det tar i tid ungefär och vad man behöver ha med sig för utrustning för att utföra åtgärderna, säger Helena Grybäck Svensson och tillägger att det även blir en del kringkostnader.
– Men det är inga tjänster man måste beställa, utan det är om man känner att man vill ha hjälp som man kan beställa det extra.
Vissa av tjänsterna är något billigare hos Hultsfreds Bostäder än hos Vimarhem, medan andra tjänster kostar exakt lika mycket.
– Vid en första anblick kan man tycka att det förefaller dyrt, men vi har tittat på de kostnader vi har och den service vi kan erbjuda. Det är ändå en utbildad person som kommer hem, säger Helena Grybäck Svensson.
– Sedan kan man lösa problemet själv eller anlita någon annan fackman om man vill det, och då står sig säkert de här priserna ganska väl i jämförelse med det.
Hon uppger att Hultsfreds Bostäder fått frågor om tjänsterna varje vecka sedan de infördes vid årsskiftet.
– Vissa hyresgäster har valt att beställa tjänster av oss, medan andra har löst det själva.