Räddningstjänsten ansökte nyligen om ett så kallat spridningstillstånd, vilket Lantmäteriet nu har beviljat. Syftet är att samla in, lagra och sprida flygfotografier under operativa insatser. Tillstånd krävs ur totalförsvarssynpunkt.
– Vi vill kunna använda bilderna för att fatta bra, grundläggande beslut, säger Ulf Bowein, flygsystemansvarig på räddningstjänsten i Hultsfred.
Sedan några år tillbaka använder räddningstjänsten drönare med värmekamera, men tidigare har man bara kunnat titta på bilderna i skärmen.
– Nu har vi möjligheten att kunna spara en bild, ha den så länge insatsen pågår och kunna delge den till alla som är med.
Ser du några risker med att sprida flygfotografier?
– Nej, inte alls. Det är därför det finns ett regelverk som man ska följa, säger Ulf Bowein och fortsätter:
– Det är inte så att vi kommer att sprida bilderna till allmänheten, utan det är till de som ingår i räddningsledningen på något sätt, alltså de som jobbar med en pågående insats. Materialet kommer inte att gå någon annanstans. Skulle vi vilja använda det till något annat måste vi söka permanent spridningstillstånd på bilderna.
Enligt Lantmäteriets beslut får bildmaterialet endast spridas till räddningsledaren, eventuell övrig medverkande personal inom räddningstjänstens ledningsfunktion samt till offentliga aktörers ledningsfunktioner.
Bowein uppger att räddningstjänsten i flera grannkommuner har spridningstillstånd sedan tidigare, men i Hultsfred är det nytt.
– Beroende på händelse kommer det att kunna vara ett jättehjälpmedel, säger han och berättar att de fattar taktiska beslut med hjälp av bilderna.
Drönare med värmekamera tas med på alla larm.
– 2022 har vi använt den mest på byggnadsbränder.
Även vid översvämningar är drönarbilder ett viktigt hjälpmedel för räddningstjänsten.
– Vi var uppe förra helgen och flög över åsystemet. Tidigare har vi gått och tittat, nu kan vi skicka upp en maskin. Det är tidsbesparande.
Även privatpersoner flyger ibland med drönare över räddningsinsatser, trots att flygförbud råder.
– Det klassas som blåljussabotage om man flyger i närheten av en räddningsinsats.
Problemet har ännu inte nått Hultsfred, men på andra håll i landet har räddningsinsatser störts av privata drönare.
– Vi kan inte ha våra maskiner uppe om det finns risk att vi blir påkörda eller kolliderar. Då förhindrar det vårt arbete.