Nu jobbas det dygnet runt vid Målilla

Nu är arbetet igång med att byta rälsen vid Målilla. Och när bytet är klart kommer en tystare tågresa vänta resenärerna.

Johan-Arvid Danielsson, mätchefen Ronnie Fredriksson och Sven Danielsson från Emådalsschakt mitt i arbetsområdet i Målilla.

Johan-Arvid Danielsson, mätchefen Ronnie Fredriksson och Sven Danielsson från Emådalsschakt mitt i arbetsområdet i Målilla.

Foto:

Hultsfred2014-07-23 06:42


Nej, det blir ingen semester i värmen för de som arbetar med spårbytet vid Målilla. Som vår tidning skrev förra veckan är tågtrafiken avstängd till den 8 augusti. Och det tighta schemat gör att man jobbar dygnet runt med spårbytet.

Arbetar effektivt
- Eftersom vi stänger av banan måste vi arbeta effektivt. Vi byter spåret på dagarna och lyfter spår och lägger på makadam på nätterna, säger Tommy Nilsson, projektledare på Trafikverket.
3,3 kilometer av spåret byts ut just nu, och man kommer bland annat att byta ut träsliprarna mot betong, och gruset till makadam. Det senare ska göra så att det blir mindre ogräs på spåret.
Den gamla rälsen ligger i 40-metersbitar med skarvar emellan bitarna, men den nya kommer att svetsas ihop.
- På så sätt slipper man slaget i hjulen på tågen, säger Tommy Nilsson.
Det kommer troligen att göra så att tågen går tystare genom samhället när rälsen är klar.

Det är 65 centimeter jord på den drygt tre kilometer långa spårområdet som ska skalas av. Arbetet ska göras på fyra dagar, vilket innebär arbete 15 timmar om dagen för entreprenadföretaget från Mörlunda.
Det är 65 centimeter jord på den drygt tre kilometer långa spårområdet som ska skalas av. Arbetet ska göras på fyra dagar, vilket innebär arbete 15 timmar om dagen för entreprenadföretaget från Mörlunda.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om