Rallarlaget på plats i Hultsfred – Järnvägen ska fixas

Hultsfred och gamla husfabrikens område blir mittpunkten för ett omfattande underhållsarbete på järnvägen.

Det går åt en hel del stora maskiner för dagens rallare. Så det blir nästan bara nattarbete, när man får ha banan för sig själva, och kan jobba i lugn och ro.

Det går åt en hel del stora maskiner för dagens rallare. Så det blir nästan bara nattarbete, när man får ha banan för sig själva, och kan jobba i lugn och ro.

Foto: Privat

Hultsfred2021-11-16 17:00

Rallarlaget har upprättat ett basläger inne på Hultsfredshusområdet. Där kommer de att bli kvar fram till omkring jul, medan de gör ett omfattande upprustningsarbete på järnvägen.

– Vi har börjat i Nässjö och vi kommer att arbeta oss ner till Hultsfred, här vänder vi sedan och går vidare upp till Linköping, säger arbetsledaren Jimmy Nilsson.

undefined
Det går åt en hel del stora maskiner för dagens rallare. Så det blir nästan bara nattarbete, när man får ha banan för sig själva, och kan jobba i lugn och ro.

Vid det här laget har man kommit till Bruzaholm ungefär. Det är företaget JH Spårservice från Hallstahammar som gjort en tillfällig etablering i Hultsfred. Husfabriken är centralpunkten i verksamheten, gott om plats för ett 20-tal husvagnar som det handlar om, och tillgång till personalutrymmen får man med ett hyresavtal med HKIAB.

– Vi kommer att byta sliprar och kontrollera skenskarvarna, säger Jimmy Nilsson. Är skarvarna för små finns det risk för solkurvor på sommaren, och är skarvarna för stora, kan det bli rälsbrott när det är kallt. 

Rallarlaget börjar med Nässjöbanan, som är ganska illa däran vid det här laget.

– Ja den är ganska eftersatt, vi har en hel del att göra här, bekräftar Jimmy Nilsson.

undefined
Redo att ge sig ut. Rallarna är på väg att ta sig an nattens arbete, ett par kilometer utanför Bruzaholm. De ska jobba sig ner till Hultsfred och sedan vidare upp till Linköping. Målet är att det ska vara klart till jul.

Exakt hur många slipers som ska bytas ut vet han inte rak arm. Men det är många. Hela underhållsarbetet sker nattetid, när det inte går några tåg på banan. Då kan rallarna jobba i lugn och ro med sina stora maskiner på spåret.

Målsättningen är att det här jobbet ska vara klart till jul.

– Sedan gör vi ett vinteruppehåll, säger Jimmy Nilsson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!