Nystart i Stockhorvan - ett och ett halvt år efter branden

25 miljoner kronor har investerats i en ny fabrik, efter branden som ödelade allt midsommarhelgen 2016.
VD Peter Petersson har tryckt på knappen och maskinerna snurrat igång. Nu tillverkas det äntligen pellets i Stockhorvan igen.

Nu tillverkas det pellets i Stockhorvan igen. Conny Karlsson och Peter Petersson, tv tillsammans med två av de anställda: Oscar Bogren och Kalle Bogren.

Nu tillverkas det pellets i Stockhorvan igen. Conny Karlsson och Peter Petersson, tv tillsammans med två av de anställda: Oscar Bogren och Kalle Bogren.

Foto: Lotta Madestam

Hultsfred2018-02-21 09:30

Peter Petersson skiner upp i hela ansiktet, när han säger ordet som bäst beskriver vad han känner just nu - "äntligen".

Efter ett och ett halvt års intensivt arbete och mycket oro är man framme vid målet som man längtat så mycket efter - att få se den egna pelletsen igen.

- Det är en riktig lättnad och glädje, säger Peter Petersson.

Mycket motgångar

Det hårda arbetet har kantats med många motgångar under tiden man byggt upp Stockhorvan Trä & Pellets igen efter branden midsommarhelgen 2016, då lågorna ödelade precis allt de kämpat för.

Men i måndags kom så det officiella klartecknet från Hultsfreds kommun. Alla tillstånd är klara och Peter Petersson kunde trycka på knappen och köra igång maskinerna.

- Nu finns det inget som hindrar oss, allt är på plats. Nu kan vi köra på, säger grundaren Conny Karlsson, som svarat för många av de tekniska lösningarna.

Fantastiskt stöd

Han och Peter Petersson kan inte nog framhålla de anställda, Connys pappa Jan och hans bror Weines oförtröttliga jobb med återuppbyggnaden.

- De har gjort en betydande insats, ställt upp långt utöver vad som går att kräva och på så sätt möjliggjort en återuppbyggnad. Utan dem hade vi inte klarat det här, säger Peter Petersson och Conny Karlsson tacksamt.

Känner stolthet

Stockhorvan Trä & Pellets har nio anställda. Svågrarna Kalle Bogren och Oscar Bogren är två av dem och de har varit med under hela resan - det gör dem stolta.

- Fy sjutton vad vi väntat, säger Kalle och ler. Det har varit ett långt lopp, med så många hinder på vägen, men jag har aldrig tvivlat.

- Det är under tråkiga omständigheter, men det är en himla erfarenhet att ha fått vara med om återuppbyggnaden från grunden, säger Oscar. Många gånger har det varit ett elände, men vi har gjort det tillsammans. Det är det som gjort att vi orkat köra vidare.

Satsat 25 miljoner

Det rör sig om en investering i storleksordningen 25 miljoner kronor. Återstarten sker i en tid när efterfrågan på biobränsle är stor, aldrig tidigare har pelletsbranschen haft en så stor obalans i tillgång och efterfrågan.

Med den nya fabriken kommer produktionen att öka med cirka 10 000 ton till 30 000 ton per år. Och dessutom finns planer på en andra presslinje - som skulle ge ytterligare volymökning, till uppemot 60 000 ton.

- Vi skulle egentligen behöva komma igång med linje två direkt, med tanke på efterfrågan, men det får vänta åtminstone något halvår. Försäkringspengarna täcker inte på långa vägar återuppbyggnaden så vi har en resa framför oss fortfarande. Det är tufft ekonomiskt, säger Peter Petersson och fortsätter:

- Precis innan branden fick ett kvitto på att vi gör rätt saker. Resultatet 2015 var för oss jättebra och en stor seger efter att vi tröskat igenom flera år av hårt arbete. Det var det som gjorde att vi vågade satsa på en återuppbyggnad.

Nya pelletsfabriken
Den nya fabriken är i stort sett lika stor som den gamla, men med tre våningar på sina håll. Förbättringar, som minskar risken för nya bränder, har varit högprioriterade.
• Fabriken har byggts med mellanväggar och våningsplan som separerar själva tillverkningen och packlinjen.
• Spånet sugs genom stora rör, från spånlagret till fabriken. Nu finns inga öppna transportrör samtidigt som kvarnen och cyklonen placerats utvändigt. Det ger mindre damm och buller, men framför allt bidrar det till säkrare tillverkning.
• Kvarnen har flyttats till ett eget rum, som en egen brandcell.
• Intelligentare brand- och släcksystem har installerats på alla ställen där brandrisken är stor.
• Funktions- och elskåp har samlats i ett eget rum och alla kablar ligger numera i golvet.
• Alla bilar kommer att besiktas innan de får köras in i spånladan, som är betydligt större för att skapa en kontinuerlig rörelse, så man undviker att fordon står stilla.
• Portarna till spånladan hålls stängda under lossning, för att undvika att man tillför nytt syre.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om