Nytt arbetssätt ska ge fler godkända elever

Eleverna på Albäcksskolan har fått en lugnare arbetsmiljö och de planerar själva sin vecka. De har fått ett sammanhållet schema och alla elever blir sedda.
Ledningsgruppen har infört ett helt nytt arbetssätt. En satsning som förhoppningsvis ska ge fler behöriga elever.

Albäcksskolan har fått ett helt nytt arbetssätt för både lärare och elever, exempelvis Seth Rosén och Isabella Rosén. På bilden också arbetslagsledarna Gunilla Karlsson och Yvonne Körner. Foto: Charlotte Madestam

Albäcksskolan har fått ett helt nytt arbetssätt för både lärare och elever, exempelvis Seth Rosén och Isabella Rosén. På bilden också arbetslagsledarna Gunilla Karlsson och Yvonne Körner. Foto: Charlotte Madestam

Foto:

Hultsfred2007-11-22 07:51

400 elever och lärare kom till en helt ny arbetsplats efter sommaruppehållet.
Albäcksskolan var densamma, till det yttre. Men innanför skolans väggar har ett helt nytt sätt att arbeta börjat ta form.
- Det har visserligen bara gått 13 veckor, men vi i ledningsgruppen är än mer övertygade om att det här var en bra satsning, säger områdeschef Cynthia Strömberg.

Reflektion
Man ska väl inte kalla det för utvärdering, det har gått alldeles för kort tid. Snarare en reflektion över hur det fungerat att sätta ett helt nytt arbetssätt i sjön.
- Vi befinner oss mitt i en utvecklingsprocess, så vi har många förbättringar att glädjas över. Men också det som inte fungerat fullt lika bra.

Bättre betyg
I läroplanen står angivet att skolans mål är att hamna på rikssnittet. Så det övergripande målet med satsningen är att få fler elever behöriga till gymnasiet.
- Om vi lyckas med det kan vi kanske se först när årets sjuor ska söka till gymnasiet.
När ledningsgruppen presenterar arbetet låter det hur självklart som helst. Sunt och klokt.
Bara det att ta fram ett sammanhållet schema, utan håltimmar, har gett en tydlig effekt - en lugnare arbetsmiljö.
- Det blir lugnare på skolan när det inte är en massa spring i korridoren och ser vi elever ute kan vi direkt fråga vad de gör där, säger Gunilla Karlsson, som är arbetslagsledare. Innan visste man inte om de hade håltimma eller inte.
Är alla på lektion samtidigt, lockas heller ingen av att strunta i en lektion för att följa med en kamrat som har håla.
- En annan effekt är att det blir mindre småätande, när eleverna inte har håltimma, så de har börjat äta bättre i matsalen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om