Förslaget har tagits fram av konsulten Ingmar Lundin, tidigare chef på länstrafiken i Jönköpings län, som delar visionen med projektledaren Torbjörn Midunger från Berga, om att synkronisera tågtrafiken med färjorna till Gotland.
– Det är ett viktigt steg för ett hållbart resande i framtiden, säger Midunger.
Persontrafiken på järnvägen, från Nässjö till Oskarshamn har legat nere sedan 2005, men för tre år sedan startade Astrid Lindgrens Hembygd ett Leaderprojekt med Torbjörn Midunger som projektledare, för att undersöka möjligheterna att börja trafikera sträckan igen med passagerare.
Sedan dess har arbetet pågått, om än i det tysta. Och det har blivit något försenat på grund av pandemin. Tanken var att ha förslaget kart redan i våras. Men nu blir det i höst i stället.
Under resans gång, så att säga, har projektet haft täta kontakter med både länstrafikbolag och kommunerna längs banan.
– Vi har också fått möjlighet att yttra oss i de båda länens trafikförsörjningsprogram, säger Midunger, och Nässjö, Eksjö och Oskarshamns kommuner har ställt sig bakom en återupptagen persontrafik.
Men även om uppslutningen är stor, behöver järnvägen en upprustning. Framförallt på sträckan Hultsfred-Berga.
– Den sträckan är gemensam med Stångådalsbanan, och nu i sommar har man sänkt hastigheten till 40 kilometer i timman, för att banan är i dåligt skick, säger Midunger. Där behövs verkligen en renovering.