Nytt försök att få Stångådalsbanan upprustad

Som vattendroppar som till slut urholkar stenen... Kommunerna längs Stångådalsbanan, tillsammans med Region Kalmar län gör ett nytt försök att få till en upprustning.

Kommunerna längs banan, och med Region Kalmar län som draglok, gör ett nytt försök att trycka på för en upprustning av Stångådalsbanan.

Kommunerna längs banan, och med Region Kalmar län som draglok, gör ett nytt försök att trycka på för en upprustning av Stångådalsbanan.

Foto: OLOF CARLSON

Hultsfred2020-12-09 17:00

I ett gemensamt ställningstagande visar de på Stångådalsbanans betydelse och pekar på behovet av upprustning och utveckling. 

– Vi vill lyfta den här frågan igen, säger kommunalrådet i Hultsfred, Lars Rosander. Som vattendroppen som urholkar stenen, så envisa kommer vi att vara i den här frågan.

Kommunledningen i Hultsfred ställer sig bakom det här gemensamma ställningstagandet, där Region Kalmar, Kalmar kommun, Mönsterås kommun, Högsby kommun, Vimmerby kommun och Kinda kommun också skriver på.

– Det är extra roligt att Kinda hoppar på det här tåget, tycker oppositionsrådet Tomas Söreling (S). Det betyder att vi får med östgötarna också.

Något som tidigare visat sig vara ganska svårt.

– Östgötatrafiken har annars fokuserat hårt på höghastighetsbanan och på var stationerna ska ligga, säger Rosander.

I det här ställningstagandet pekar kommunerna och regionen på behovet av upprustning. Bland annat att restiden mellan tillväxtmotorerna i länet, Linköping och Kalmar, är tre timmar, det tar längre tid att åka tåg än att åka bil mellan städerna.

"Tågets stora fördel, att uppnå dubbla hastigheten och därmed halvera restiden är därmed förlorad" skriver man i uppropet.

De pekar också på att det finns stor potential att öka både persontrafik och godstransporter på Stångådalsbanan. Vilket är helt i linje med nationella mål, att flytta transporter av gods från vägarna till järnväg och sjöfart. Då är en elektrifiering nödvändig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!