Något som kommit att bli ett bekymmer är att det lite nu och då dyker upp obehöriga inne på flygplatsområdet och eftersom det så gott som dagligen pågår flygningar med obemannade helikoptrar på området, så är det en osäkerhetsfaktor.
– För ett par veckor sedan var det till och med en som kom cyklande på rätta startbanan, säger hon. Och förra veckan var det två personer som sprang omkring inom säkerhetsavståndet från helikoptern.
Det är bara ett par exempel som på vad som hänt.
– Kommer de genom skogen är det svårt för oss att upptäcka dem i tid, säger Per Malmström, flygchef på UMS Skeldar i Linköping. Sedan tar det lite tid att springa dit och säga till dem vad som gäller.
– Flygplatsen är ett skyddsobjekt och här råder tillträdesförbud för obehöriga, säger Evert Oscarsson på flygplatsen. Det finns anslag på alla bommar och grindar in till området. Men det verkar som om Hultsfredsborna tror att hela flygplatsen är nedlagd så att de kan komma och gå som de vill. Men så är det inte. Här är verksamhet alla dagar i veckan.
Exempelvis Skeldar, som jobbar vidare med utveckling av sina obemannade helikoptrar. Just nu är de inne i en intensiv flygperiod. Och det betyder att det inte är helt ofarligt att vara på området. När helikoptern står på marken är säkerhetsavståndet 150 meter. Men när den flyger är hela flygplatsen ett riskområde.
– Det är en maskin som vi kan programmera att göra smarta saker, säger Sofia Brantfält. Men det är ändå en maskin som kan gå sönder.
Och om 235 kilo helikopter kommer nerdansande vill man inte vara i vägen...
Det är omfattande säkerhetsrutiner som gäller på flygplatsen i Hultsfred, lika väl som på alla andra flygplatser. Men grannsämjan är god mellan de olika aktörerna som verksamhet här och kommunikationen är viktig.
– Det är Skeldar som har bollen, säger Evert Oscarsson, de för befälet och när de är uppe och flyger får de andra hålla sig på sin kant.
Men området är stort, och de behöver inte trängas. Alla har sina speciella områden att vara på.
Förhoppningsvis är det här ett övergående problem. I och med satsningen på solcellsparken, kommer hela området att hägnas in med nytt staket och nya kamerabevakade grindar, berättar Evert Oscarsson. På så sätt kommer även flygets problem med vilt på banan att minskas.