De 14 UF-företagen på Hultsfreds gymnasium ställdes på tisdagsförmiddagen inför Draknästet, där de likt tv-programmet med samma namn, fick tillfälle att presentera sina UF-företag.
Till skillnad från tv handlade det inte om att vigga pengar från drakarna, men väl råd och tips om hur man kommer vidare.
– Det är imponerande vilka kunskaper de har, sa Patrik Evertsson, till vardags vd på Emåmejeriet.
Förutom Patrik Evertsson bestod drakjuryn av Jesper Madsén, business area manager på Axipto i Målilla och Mönstrås, Charlota Ek Gutenius affärsrådgivare på ALMI, Annelie Olsson handläggare på utvecklingskontoret Hultsfreds kommun samt Ulrika Stolt näringslivssamordnare på kommunen.
Det var bra många års samlad erfarenhet samlat i juryn, som lyssnade intresserat till vad de unga företagarna hade att berätta.
De blev inte så lite imponerade, i år är det fler UF-företag än någonsin på Hultsfreds gymnasium, och verksamheten är minst sagt skiftande.
Kanske allra mest skiftade hos företaget IM Royal UF, som jobbar med allt från origami (Papperskonst) till reparation av cyklar och porträttmålning.
Alla företagen fick först fyra minuter på sig att presentera företaget och dess affärsidé. Och det var flera snygga presentationer som gjordes. Det syntes att det är unga företag, det fanns handlag med den nya tekniken och presentationerna på storbildsskärmen imponerade på drakarna.
De unga företagarna fick förstås också en massa frågor, från drakarna i draknästet. Frågor om bärigheten i affärsidén, kundnyttan, utvecklingsmöjligheter var en del i den bedömning som ska göras.
Frågorna handlade också en hel del om ekonomi, marknadsföring och liknande.
Det här är saker som drakarna behöver veta för att kunna göra en bedömning av företagen. För nästa uppgift blir sedan att nominera tre kandidater till det prestigefyllda priset Årets UF-företag, som kommer att delas ut på företagargalan som hålls om en månad.
Öga mot öga med drakarna
Det var inte så lite nervöst för många. Att ställas öga mot öga med drakarna, för att presentera och förklara sina affärsidéer. Men det avlöpte galant. Och drakarna, med stor erfarenhet från näringslivet, lyssnade och lät sig imponeras av nya, fräscha företagsidéer.
De unga företagarna från Hultsfreds gymnasium ställdes inför näringslivets drakar, och fick svara på frågor om sina företag.
Foto: Olof Carlson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!