Det betyder att den elva kilometer långa sträckan kommer att bli 2+1 väg, med mitträcke, och får då höjd hastighet till 100 kilometer i timman.
– Det är viktigt, säger kommunalrådet Lars Rosander, det betyder att vi slipper den sänkning till 80, som trafikverket har föreslagit.
Ombyggnaden för också med sig en ny, säkrare infart till Kejsarkullen, där lastbilstrafiken ökat markant sedan det nya renhållningssystemet infördes.
Likaså kommer det att bli en helt ny infart till Hesjön i Målilla, där en kombinerad bil, och cykelväg kommer att byggas från nya förbifarten och sedan rakt upp till sjön.
– Det kommer att bli en extra bred väg med tydlig markering var bilar och cyklar ska köra, säger Rosander.
Hultsfreds kommun har fått den regionala transportplanen på remiss, och naturligtvis tillstyrker kommunstyrelsen arbetsutskott det här dokumentet.
I oktober kommer sedan regionförbundet att ta beslut, och det i sin tur lämnas ärendet vidare till regeringen.
Förarbetet, med vägplan och arbetsplaner är redan klart, och den senaste kostnadsberäkningen pekar på att ombyggnaden kostar 105 miljoner kronor.
När sträckan Målilla-Hultsfred seglar upp på första plats på prioriteringslistan, betyder det att sträckan Kalmar-Borgholm "petas ner".
– Det beror mycket på att planeringen där inte är färdig, säger Rosander.
Trafikverket har också målsättningen att fortsätta ombyggnaden på sträckan Hultsfred - Vimmerby och Glahytt - Oskarshamn. Men det är satsningar som ligger längre fram i tiden.
Järnvägen ingår inte i den regionala tranpsportplanen, men även när det gäller Stångådalsbanan väntar avgörande beslut i början på nästa år.
– Regeringen kommer att fatta beslut, någon gång i mars-april nästa år, säger Michael Leijonhud på infrastrukturkansliet.
Han hoppas givetvis få loss 1,2 miljarder från de över 660 miljarder som finns att tillgå för infrastruktursatsningar.
– Fram till dess har vi ett intensivt arbete. Det handlar mycket om olika aktiviteter och lobbyarbete, säger han. Det är flera stora event på gång framöver.