Ombyggnationen av riksväg 23/34 är nu inne på slutspurten. Längs den tio kilometer långa vägsträckan pågår bland annat räckesmontering.
I stället för att använda vajerräcke görs mittsepareringen med balk hela vägen mellan Målilla och Hultsfred.
– Den står emot lite mer och tål lite mer, vilket gör att den kräver lite mindre underhåll. Vajern är snabbare att sätta upp och något billigare, men i längden lönar det sig att sätta upp balk, säger Johan Sundman.
Är det också bättre trafiksäkerhet med mittbalk?
– Det är nog samma. Det viktiga vi gör för säkerheten är att mittseparera.
Enligt Sundman används mittbalk på de flesta vägar som mittsepareras nu.
– Anledningen är att den helt enkelt tål lite mer.
I dagsläget är mittbalkar ovanliga i våra trakter. När Johan Sundman studerar vägkartan hittar han den typen av mittseparering på en del av riksväg 47 i närheten av Vetlanda. Mellan Målilla och Glahytt är det i stället vajerräcke.
Tidsplanen för ombyggnationen av riksväg 23/34 ser ut att hålla.
– Vi gasar allt vad vi kan för att hinna klart innan jul. Det är jättetajt, men jag tror att vi kommer att lösa det.
Mycket måste klaffa för att projektet ska bli klart i tid.
– Vi går fortfarande på en del berg, vilket ställer till det för oss.
Mindre sprängningsarbeten kan krävas för att montera skyltfundament.
– Det är ingenting som märks för trafikanterna, men det är tidskrävande likväl.