Omfattande bärgning av tåget – fick bygga ny väg

Det blev ett omfattande arbete att bärga tåget som spårade ur i torsdags. För att lyfta upp ena tågvagnen på spåret igen tillkallades en stor kranbil. Och innan den kunde komma fram behövde en helt ny väg byggas.

På annandagen kunde det havererade tåget utanför Hultsfred bärgas. Men innan kranbilen kunde ta sig till platsen behövde det byggas en helt ny väg på flera hundra meter.

På annandagen kunde det havererade tåget utanför Hultsfred bärgas. Men innan kranbilen kunde ta sig till platsen behövde det byggas en helt ny väg på flera hundra meter.

Foto: Privat

Hultsfred2022-12-27 11:00

Under måndagen, 26 december, bärgades tåget som spårat ur strax söder om Hultsfred. 

– Det byggdes en väg mellan smalspåret och rätta järnvägen. De höll på i ett helt dygn, berättar Kent Larsson på Jinert i Hultsfred.

Flera grusbilar körde i skytteltrafik för att få fram material till vägbygget. Det krävdes åtskilliga ton med grus för att fylla upp diket mellan järnvägarna.

– Men det gick bra, säger Kent Larsson. Jag kunde backa ut till tåget och lyfta.

Och när kranbilen väl var på plats var det inga större problem att lyfta upp tåget på spåret igen. Det var bara en boggi som spårat ur.

– Så vi behövde bara lyfta i ena änden på tåget. Det vägde inte mer än 26 ton.

Hade hela tåget behövt lyftas, hade det blivit 107 ton.

– Så det gick bra, bättre än väntat. Men det var välplanerat, säger Kent Larsson.

Tåget bogserades ner till Berga, där det fick stå under natten, för att sedan fraktas vidare till verkstaden i Kalmar.

– Nu när tåget är borta kan vi börja reparera spåret, säger Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket. Prognosen just nu är att banan ska vara farbar på fredag eftermiddag.

Men hon betonar ändå att det rör sig om just en prognos.

– Det kan gå snabbare, eller ta längre tid. Ett litet orosmoment i sammanhanget är ett läckage av hydraulolja som upptäckts och att det kan ta tid att sanera.

Katarina Sejsing, tågchef på KLT, håller tummarna för att det här tågstoppet inte ska dra ut på tiden. Julhelgen är den mest intensiva reshelgen på hela året.

– Vi hade mycket bokat inför julen, men lite lugnare nu i mellandagarna. Och så blir det mer igen till nyårshelgen, säger hon och hoppas att tågen då kan rulla som vanligt igen.

Det gick också ganska snabbt att få fram ersättningsbussar efter olyckan.

– Vi har en viss beredskap för oväntade händelser.

Det ska göras en ordentlig genomgång av händelsen från KLT:s sida. Som Vimmerby Tidning tidigare berättat får tågpersonalen beröm från resenärerna. Plumpen i protokollet är att väntsalen i Hultsfred var låst när de evakuerade resenärerna kom dit.

– Det är något vi får ta med oss, säger Sejsing. Det ska självklart öppnas vid en sådan här händelse.

Tåget spårade ur efter att ha kört på ett träd som låg på rälsen. Ett 20-tal resenärer befann sig på tåget. Alla klarade sig utan skador.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!