– Vi åker ganska mycket buss när vi ska någonstans, säger Birgitta Johansson. Men hur ska vi kunna göra det i fortsättningen.
Förändringarna som väntar är att Silverslättsvägen stängs av, och bussarna som går till exempelvis Vimmerby, kommer i stället att köra Norra Oskarsgatan för att komma ut till riksvägen.
Det betyder att Birgittas buss inte längre kör förbi den vanliga hållplatsen. Och vid en kontakt med KLT fick hon beskedet att hennes närmaste hållplats i stället blir vid Frendo. Och dit har hon närmare en halvmil att gå.
– Taxi finns ju inte i Hultsfred, säger hon.
Daniel Andersson, trafikplanerare vid KLT vill inte gå med på att länstrafiken övergivit de som bor på Silverslätten.
– Vi har bussar som går förbi slätten, säger han, och rekommenderar att Birgitta och hennes man tar bussen från Vena, fram till resecentrum i Hultsfred. Den går förbi "deras hållplats". På Resecentrum kan de sedan kliva på rätt buss och fortsätta resan.
– Det är så trafiken är planerad i alla tätorter, säger Daniel Andersson. Att vi minskar på turerna med få passagerare och satsar på befolkningstätare områden.
Han menar att oron är obefogad.
– Det kommer fortfarande att gå att åka från Silverslätten in till resecentrum. Så hon ska kunna åka från sin vanliga hållplats även i framtiden, även om det inte blir lika många turer att välja på.
– Vi har också en stadslinje som kan användas.
Ombyggnaden på Norra Oskarsgatan beräknas vara klar någon gång nu i augusti-september har Daniel Andersson fått besked om. Men trafikomläggningen kommer att dröja ett tag till.
– Om allt går riktigt bra kan det bli sent i höst, säger han, men jag tror mer på att det blir i början på nästa år.
Planen är att bygga en ny stor hållplats vid rondellen på 34:an. Med både pendlarparkering och cykelparkering.
Bakgrunden till trafikförändringen är planerna på att stänga av Silverslättsvägen, bryta anslutningen till rondellen som det ser ut i dag.
– I stället kommer bussarna att få en egen infart till den nya hållplatsen, säger Daniel Andersson. Den nya hållplatsen är central i trafikomläggningen och den kan inte göras förrän den är klar.
– En annan effekt av omläggningen är att resan kommer att kännas snabbare, säger Daniel Andersson. I minuter räknat blir det inte så mycket.