Efter att det i slutet av november kom fram att Hultsfredsborna var några av de sämsta i landet på att gå till tandläkaren höjdes det röster om att det visst finns en önskan att gå, men inte tillräckligt med tillgängliga tider.
Dubbla känslor
Tareq Hassan har sedan tio år tillbaka jobbat på Folktandvården i Hultsfred och Vimmerby och har även varit chef på kliniken i Hultsfred.
Nu i januari öppnar han egen tandläkarmottagning i Hultsfred.
Tillsammans med tandsköterskan Klaudia Grzegorczyk lämnar han folktandvården bakom sig. Ett beslut som ger dubbla känslor.
– På folktandvården är det ett högt tryck och man räcker inte till. Det har varit svårt för patienterna att få tider. Det vill jag ändra på i min klinik. Men jag kommer att sakna personalen jag arbetat med och de vill inte att vi försvinner.
Vill vara tillgänglig
Även som chef kände Tareq att han inte hade makten att förändra situationen med högt tryck och väntetider på flera månader. Önskan att vara där för patienterna fick honom att istället satsa på eget.
– Man har alltid begränsningar när man jobbar inom landstinget. Det är svårt att göra några större förändringar. Vi har patienter med olika behov. Om det är akut kan jag inte säga till personen ”Nej vi har inte tid” utan då gäller det att skapa en tid. Ingen ska behöva gå och ha ont. Jag kommer försöka finnas tillgänglig hela tiden.
Flexibilitet
Flexibilitet är Tareqs ledord och det är genom att vara flexibel som han hoppas kunna hålla nere väntetiderna och vara tillgänglig för patienterna.
– Klaudia och jag blir ett bra team. Båda är väldigt flexibla och kan ställa upp när det behövs. Så vi kommer göra vårt bästa för att det ska vara korta väntetider och göra både vanlig tandvård och akutvård.
Till försäljning
Anledningen att satsningen sker just nu är att den gamla tandläkarmottagningen på Oskarsgatan 29 las ut till försäljning.
– Nu öppnade möjligheten upp sig. Kliniken har varit stängd i ett och ett halvt år. Jag tror att det finns ett behov av en till klinik i Hultsfred. När den förra stängde blev det en för lite.
Positivt mottagande
Klaudia delar samma mening och berättar att hon fått höra endast positiva kommentarer kring satsningen.
– Det blev en tandläkare kort men lika många patienter. Jag har bara hört positiva reaktioner om att en ny klinik ska öppna. Folk är mest glada för att det blir kortare väntetider så att de får hjälp när de behöver det. Det finns ett stort behov.