Därför blir det inga spontana besök på banken

"Det är värst för de äldre", säger Solveig Jonsson i Hultsfred. Hon är en av de kunder som hamnar ute i kylan, när Swedbank stänger sitt kontor för allt annat än bokade besök.

Solveig Jonsson oroar sig för vad som ska hända, när Swedbank stänger för spontanbesök och bara tar emot bokade besök på kontoret i centrum.

Solveig Jonsson oroar sig för vad som ska hända, när Swedbank stänger för spontanbesök och bara tar emot bokade besök på kontoret i centrum.

Foto: Olof Carlson

Hultsfred2022-03-29 21:00

– Vad ska det bli av Hultsfred, fortsätter hon, när mer och mer service försvinner från centrum.  

Som mångårig kund i banken tycker hon att det borde ha gått ut mer information om förändringarna, om hur hon och andra äldre kunder påverkas. Hur det blir med pensionen i framtiden, om det kommer att gå att ta ut pengar, vilka ärenden som kan uträttas och vilka som inte kan uträttas.

Själv har hon inte så många bankärenden nu för tiden. Men det kan inte hjälpas att hon oroar sig för de som har.

– Jag brukar ta ut en slant när pensionen kommer, och sedan handlar jag på kortet, säger hon. Men frågan är om jag ska behöva vara orolig.

Swedbank stänger nu sitt kontor i Hultsfred för spontanbesök. Lokalerna behåller man dock för att kunna ta emot kunder som förbokat sina besök. 

Distriktschef Marie Fuhr Ohlsson förklarar varför:

– Vi tror att det kommer att bli bättre för kunden, säger hon, i och med att det är ett bokat besök kan vi ha fullt fokus på just den här kunden och dess behov. Många av vardagsärendena kan kunden klara av direkt via internetbanken. Det blir ett annorlunda sätt att besöka banken. Men man ska fortfarande kunna få hjälp med sina bankärenden. 

Men man får som sagt ringa och boka tid först...

– Ja, man kanske inte ens behöver boka en tid, säger Marie Fuhr Olsson. Många gånger kan vi guida kunden tillrätta på telefon.

Information om de här förändringarna har gått ut till alla kunder som har internetbank, berättar hon vidare.

En av anledningarna till den här förändringen är också att bankbesök i dag är mer komplexa och tar längre tid. Med bokade besök slipper många vänta i kö, framhåller Marie Fuhr Ohlsson.

– Så jag tror att det här kommer att bli bättre för kunden på lite sikt. Det ligger i tiden.

Men är det inte kunderna som saknar internetbank som har störst behov av att besöka kontoret?

– Så kan det förstås vara, säger Marie Fuhr Olsson. Men vi har valt att gå den här vägen. Men jag tar till mig av den tanken. Jag har full respekt för alla kunder, oavsett ålder. Det är inte så lätt att ta till sig och lära sig nya saker. 

Bankomaten, "hålet i väggen", kommer inte att påverkas av den här förändringen. Uttagsautomaten kommer att finnas kvar, den är inte Swedbanks. 

– Men den sitter i vår vägg, så jag kan förstå om det finns en oro att den ska försvinna, säger Marie Fuhr Olsson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!