– Vi räknar med att det ska kunna börja i april, säger Simon Råsbacken, projektledare hos ÖSK. Under tiden som arbetet pågår kan det komma att bli en del trafikstörningar. Stundtals kan det bli aktuellt att leda om trafiken förbi arbetet.
– Men det ska vi inte göra mer än nödvändigt, säger Råsbacken. Här passerar mellan 5 000 och 6 000 fordon varje dag, och den trafiken vill vi inte leda in på några villagator om vi inte behöver.
Så det är många timmar nedlagt på att planera, och mer blir det. Det gäller verkligen att allt fungerar för att det inte ska bli trafikkaos.
Oskarsgatan är ju den främsta infarten till Hultsfred. I varje fall för trafiken som kommer norrifrån på 34-an.
Samtidigt ska också infarten för bilar som kommer norrifrån till nya handelsområdet få en ny avkörningsfil precis som den vid nuvarande Willys.
– För bilar som kommer inifrån Hultsfred blir det som vilken vanlig högersväng som helst, säger Simon Råsbacken.
Anledningen till det här stora projektet är att de gamla vatten och avloppsledningarna som ligger i gatan, inte orkar med så mycket längre. Framförallt inte eftersom belastningen på den kommer att öka med byggnationen på kvarteret Batteriet och butikerna.
I samband med projektet kommer också dagvattenhanteringen att ses över, för att skapa en bättre infiltration. Det är ju ingen mening att värdefullt regnvatten spolas rakt ut i Hulingen.