På spaning efter bränderna

Medlemmar på Hultsfreds flygklubb har i sommar upptäckt tio oanmälda bränder och det innan den verkliga torrperioden börjar. Ordförande Patrik Axelsson berättar om hur det är att flyga brandflyg under torkan.

Hultsfreds flygklubb har brandjour var tredje vecka. Arbetet är helt ideellt men piloterna får tillgodogöra sig flygtimmarna.

Hultsfreds flygklubb har brandjour var tredje vecka. Arbetet är helt ideellt men piloterna får tillgodogöra sig flygtimmarna.

Foto: Elin E Elmström

Hultsfred2016-07-30 09:00

En bris smeker över det gulnade gräset på Hultsfreds flygfält. Sommaren är ovanlig torr och brandrisken har varit större än på många år. Mer än vanligt har brandflyg behövt patrullera över skog och mark. Vid den faluröda klubbstugan sitter ordförande Patrik Axelsson med svärtade pilotglasögon.

– Hur mycket vi flyger är en direkt anspelning på hur det ser ut i övrigt. Vissa somrar är det ingenting, förra året var det mycket och i år är det ännu mer.

En av tre

Hultsfreds flygklubb är en av tre klubbar vars medlemmar patrullerar över Kalmar län. Hittills har de på egenhand upptäckt tio bränder och funnit ytterligare sex-sju stycken med hjälp av sos-larm.

– Det startade väldigt tidigt i år. I vanliga fall brukar vi inte börja flyga fören i början av augusti. I år flög vi mycket redan i början av juni. Det kan jag inte påminna mig att vi gjort på de 13 år som jag flugit brandflyg.

Fler bränder

Redan nu har de tre klubbarna tillsammans upptäckt och bistått vid fler bränder än vad förra sommaren hade totalt sätt. Förra sommaren var det 15 stycken, i år är siffran redan uppe i 25 och fler kan det bli. Augusti brukar vara den månad då brandflyget får jobba som hårdast.

– Nu är det så torrt som det brukar vara i augusti och den torraste perioden är kvar.

Patrik kliver in i den välanvända flygmaskinen som glimmar i solen. Det mullrar och susar när propellern kommer upp i fart. Träden krymper i storlek till de formar ett hav i gröna nyanser. I knät har Patrik en läsplatta. En gul flygplansikon rör sig över den virtuella kartan. På skärmen syns en linje som flygplanet ska följa.

Upp på patrull

Brandflyget ger sig både ut akut när det kommer in larm och på schemalagda patruller under perioder då det råder brandrisk. Under en ordinarie patrull åker brandflyget en av två slingor. Den norra och den södra. Den norra går från Hultsfred via Kristdala, Överum, Rimforsa, Ydrefors, Virserum och sedan tillbaka till utgångspunkten. Den södra rör sig mest över skogsmarkerna ner till Ronneby och längs med kusten.

– Tiden det tar att åka en slinga är beroende på väderförhållandena men det brukar ta runt två och en halv för den norra och tre för den södra slingan.

På lång sikt

Patrik pekar ut över landskapet på ett moln som inte ligger där det ska. En rökpuff ovanpå det gröna. Den här gången är det ingen brand utan rökpelaren från Ikea Industry, men det kan se ut på liknade sätt när det är en riktig brand. Att använda sig av örnens perspektiv är det som gör brandflyget så viktigt för bekämpningen av bränder. De kan upptäcka och lokalisera eldsvådor som är nästintill omöjliga att se från marken. På så sätt hjälper de brandkåren att fortare kunna bekämpa elden.

– Mycket handlar om att vi är snabba och ser rök tydligt, vilket gör att branden kanske inte hinner sprida sig. Vissa bränder hittar inte räddningstjänsten från marken och då lotsar vi dem rätt. I andra fall kan vi visa dem var det finns vatten.

Inväntar brandkåren

När en brand upptäcks cirklar planet över området till dess att brandinsatsen är på plats. Det suger till i magen när Patrik vinklar planet och trädtopparna syns tydlig genom vindrutan.

– Jag inbillar mig att vi gör en stor samhällstjänst. Det finns ett värde i träden och skogen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om