– Det är nog enda alternativet om vi ska klara det här, säger han.
Mejeriet har kämpat med ekonomin ett bra tag nu, pandemin har påverkat företaget på flera sätt. Inte minst nedgången på restaurang- och cafésidan har gjort att det varit svårt att sälja ost.
– Det är främst restauranger och caféer som är våra ostkunder, säger Evertsson.
Samtidigt som försäljningen minskat, kommer nu också kraven på att betala in uppskjuten moms och andra skatter.
– Den åtgärden för att hjälpa företagen är konstgjord andning, säger Patrik Evertsson, det kommer tillbaka dubbelt upp och blir en riktig käftsmäll.
Förutom möjligheten att skjuta upp momsinbetalningarna, har Emåmejeriet inte haft några andra stöd under pandemin.
Avsikten med en företagsrekonstruktion är att hitta möjliga lösningar, för en fortsatt drift och Patrik Evertsson är optimist.
– Vi har nya produkter på gång, säger han, som att tillverka vegoost. Det är ett Stockholmsföretag som vill att vi ska legotillverka deras veganska ost.
Men det ligger lite vid sidan av den vanliga verksamheten på Emåmejeriet, som ju har komjölk som sin främsta råvara.
– Det tar sin tid att få det att fungera, säger Evertsson, det blir mycket testning och körning innan det fungerar och vår förhoppning var att ha kommit längre.
I avvaktan på att rekonstruktionen kommer att gå igenom, det kan ta några veckor, kommer verksamheten vid mejeriet att rulla på som vanligt.
– Konsumenterna kommer inte att märka någon skillnad, säger Evertsson. Vi kör på som vanligt med mjölken och sälja så gott det går.
Inledningsvis under pandemin kunde man hålla volymerna uppe med hjälp av reko-ringarna, men även den verksamheten har minskat, enligt Evertsson. Men han tror att den kommer sig igen, när det blir ljusare tider.
Han anar också ett förändrat köpmönster nu under pandemin. Att många dragit sig lite för att gå till affären, och i stället börjat köpa produkter med lång hållbarhet för att inte behöva handla så ofta.
– Men några sådana produkter har inte vi, säger han.
– Ska det här lyckas, fortsätter Evertsson, krävs att vi har konsumenterna med oss. Konsumenterna är våra bästa vänner.
– Det är dock inte bara vi som har det tufft, säger Evertsson, det är flera andra branscher som brottas med samma problem nu. Corona har ställt till det för väldigt många.