Ett förslag som väcker irritation i Mörlunda, eftersom det inte innehåller någon infart från söder. Den trafiken ska matas in via stationsvägen.
Något som inte går hem i samhället och vägverkets representanter fick ta emot en del kritik på mötet för den sakens skull.
Kanske i framtiden?
En infart till Mörlunda från söder finns alltså inte med i Vägverkets planer för Mörlundaprojektet.
Inte nu i alla fall. Kanske i en framtid, om det skulle visa sig behövas, lovade Shurman.
- Men det får vi titta på då.
Men kravet var massivt från publiken om att få en infart från söder. Det behövs för samhällets skull, hävdades det från flera håll. Framförallt för dess näringsidkare.
Gunilla Schurman beskrev i övrigt hur hon har tänkt sig den nya sträckningen av riksväg 34 mellan Stora Aby och Glahytt, hur anslutningarna till befintliga vägar ska se ut.
I Glahytt samlas avtagsvägarna till Bockara och Högsby i en rondell.
Vid Bergs Såg byggs en trafikplats som ska eliminera alla farliga vänstersvängar och i Stora Aby, har vägförslaget justerats en del, för att inte ställa till med problem i jordbruket.
Pekar ut vägen
Mörlundabornas intresse för den nya förbifarten är inte att ta fel på. När vägverket i går kväll bjöd in till informationsmöte i församlingshemmet blev det fullsatt. Lite drygt.Vägverkets projektledare Gunilla Shurman förklarade det förslag man jobbar med just nu.
Lennart Davidsson tog upp kampen för att få en infart från söder. Den behövs för samhällets skull, sa han.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!