PostNords postboxar får ta stryk i Hultsfred

Utanför bankomaten vid Coop i Hultsfred har PostNord sina postboxar. Men de utsätts regelbundet för skadegörelse och det är ett problem som posten försöker hitta en lösning på.

Av de cirka 50 postboxarna i centrala Hultsfred har ungefär 20 blivit utsatta för skadegörelse.

Av de cirka 50 postboxarna i centrala Hultsfred har ungefär 20 blivit utsatta för skadegörelse.

Foto: Anders J Andersson

Hultsfred2023-10-28 06:00

När PostNord senast hade egna lokaler i Hultsfred var det på Västra Långgatan 46. Men när postkontoret stängdes och all verksamhet flyttades till Vimmerby ställdes postboxarna upp mitt emot bankomaterna i köpcentrumet H-City på Bryggerigatan.

Där finns nu cirka 50 postboxar varav ett 20-tal är uthyrda till kunder. Av det totala antalet boxar har ungefär 20 skador på luckan i form av fysisk åverkan.

– Det är ett återkommande problem för oss tyvärr. Vi har inte hunnit reparera, säger Joanna Kilvéus som är distributionschef för PostNord i Vimmerby och Hultsfred.

Polisanmälan har gjorts vid tidigare tillfälle men gjorde ingen skillnad.

Med färre kunder menar hon att utrymmet blir ett tillhåll med tak över huvudet. Hon tror att det mer handlar om dumheter och inte är särskilt utstuderat.

I Vimmerby har PostNord sina postboxar på det bemannade företagscentret på Fönstergatan. I Hultsfred är boxarna beroende av allmänhetens tillsyn.

Posten körs ut till Hultsfred från Vimmerby, där sorteringen sker, av samma brevbärare som kör posten till brevinkast och brevlådor. Men till postboxarna delas post ut varje dag istället för varannan.

– Paket och varubrev delar vi ut varje dag även till privatpersoner, flikar Joanna Kilvéus in.

När boxarna utsätts för skadegörelse beställer PostNord hem nya delar och byter ut. Men ibland får boxkunder flyttas till hela boxar innan delar kommer fram.

– Vissa är ur funktion. De är så pass vandaliserade att vi får byta boxar för boxkunderna och använda delar och pyssla så gott vi kan.

Hon tycker inte att Vimmerby-Hultsfred utmärker sig speciellt med skadegörelse på PostNords egendom.

– Vi har försökt se över lokaliseringen av postboxarna. Tidigare var det en ganska aktiv galleria med stor kundgenomströmning, berättar hon.

Har kunder klagat?

– Vi har en dialog med kunderna när vi behöver laga deras box om den är tilltygad. Vi lagar och byter delar ganska kontinuerligt.

Vilka är det som har postbox?

– Det är de som behöver få post varje dag, den sortens kunder eller verksamheter, berättar hon.

Är postboxarna på väg att avskaffas?

– Brevvolymerna minskar och det gör även antalet boxkunder i och med digitaliseringen. Fördelen med postbox är att den är låst och att man får sin post på samma ställe och varje vardag. Så länge det finns önskemål om postbox har vi inga planer på avveckla däremot ser vi över tryggheten och säkerheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!