Med en hastighet på som mest 40 kilometer i timmen tar resan mellan Västervik och Hultsfred många timmar. Längs vägen måste man fylla på vatten, vilket görs från sjöar man passerar.
- Vi använder en ångpump som suger upp vatten, berättar Peter.
Med ombord fanns en stor grupp engelsmän som är på en åtta dagar lång vistelse i Sverige, där järnvägar är den stora attraktionen.
Tågturism
Ett reseföretag i Norfolk anordnar temaresor med järnvägsbesök och i Sverigeresan ingick just denna färd med ånglok.
Resenärerna, som är medlemmar i olika tågrelaterade föreningar, fick under en och samma dag uppleva tre olika tåg.
Dagen började med X2000-färd från Stockholm till Linköping. Därifrån gick resan vidare med rälsbuss till Västervik, där man gick ombord på ångloket efter lunch.
Under resans gång stannade man på flera ställen för att ge tillfälle till fotografering. Att resan enkel väg Västervik-Hultsfred tog sex timmar hörde liksom till.
- Man får uppleva resandet som det var förr. Det är som att tiden har stannat, säger Peter Heller.
Han var en av två som tog hand om passagerarna i vagnarna, medan tre andra skötte loket, där kol och vatten måste fyllas på.
Under sommaren kan man varje helg resa med ångloket mellan Västervik och Ankarsrum, arrangerat av Tjustbygdens järnvägsförening.
När ångloket kom till Hultsfred i tisdags reste engelsmännen vidare med buss därifrån, medan Peter och de andra vände tillbaka mot Västervik.
- Vi räknar med att vara tillbaka runt midnatt, säger Peter innan ångloket visslar för hemfärd.
Precis som förr i tiden
På tisdagskvällen tuffade ett ånglok in på Hultsfreds station.- Det är som att komma 50 år tillbaka i tiden, säger tågmästare Peter Heller.
Som i gamla tider tuffade ångloket in på Hultsfreds station.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!