Socialnämnden har godkänt Ensa Hemtjänst, som tidigare hette Vetlanda Hemtjänst, som leverantör av personlig omvårdnad och service inom hemtjänst i Hultsfreds kommun.
– Förvaltningen har kommit fram till att de efterlever kraven som kommunen ställer, säger socialnämndens ordförande Per-Inge Pettersson (C) och tillägger att nämnden därför har godkänt företagets ansökan.
Det har tidigare funnits företag i kommunen som erbjudit servicetjänster, men Ensa Hemtjänst blir det första företaget som erbjuder omsorgsinsatser.
Socialdemokraterna och Vänsterpartiet deltog inte i nämndens beslut.
– På det här sättet markerar vi att vi inte tycker om LOV-företag inom vård och omsorg, säger Jonny Bengtsson (S).
Av ideologiska skäl är de båda partierna motståndare till att företag tjänar pengar på omsorg.
– Jag vill ändå säga att det här företaget uppfyller de krav som kommunen ställer. Det enda som de inte har är en kunskapsförsörjningsplan, säger Jonny Bengtsson.
När räknar ni med att starta verksamhet i Hultsfreds kommun?
– Det vet vi inte än. Vi har ett avtal som behöver skrivas på, och efter det kommer det att bestämmas ett datum med Hultsfreds kommun, säger Enikö Ramic, vd för Ensa Hemtjänst.
Företaget kommer att ha verksamhet i hela kommunen. Förutom de omvårdnadstjänster som går att beställa via kommunen ska företaget erbjuda tilläggstjänster – allt från städning till trädgårdstjänster, matlagning och barnpassning.
– Det tar man i så fall på rutavdraget.
Hur många arbetstillfällen räknar ni med att skapa i Hultsfreds kommun?
– Det är jättesvårt att säga. Det beror helt på hur många brukare vi får eller hur många som beställer tjänster hos oss. Men vi hoppas på många arbetstillfällen.
Enikö Ramic räknar med en personalstyrka på åtminstone 50 personer i kommunen.
– Vi siktar in oss på att vi ska bli stora även i Hultsfreds kommun. Vi tar med vårt koncept som vi haft sedan vi startade företaget.
Inför beslutet i socialnämnden har Hultsfreds kommun tagit referenser från Vetlanda kommun, som uppgett att kommunen fått lägga mycket tid på kommunikation med företaget för att faktureringen ska bli korrekt.
– Det stämmer. Tidigare var det manuell hantering av fakturor. Men sedan förra året i maj använder vi samma system som Vetlanda kommun, vilket gör att vi inte behöver räkna några timmar manuellt, utan allt finns redan i deras system, så det kan inte bli något fel. Tidigare blev det lite fel ibland och det var mycket arbete både för oss och för kommunen. Det var svårt att räkna ut allting manuellt, säger Enikö Ramic.
Vad är största utmaningen med att starta verksamhet i en ny kommun?
– Största utmaningen är att folk ska lära känna oss, veta att vi finns och att det går att välja oss som utförare. Det är den största utmaningen i alla kommuner.
Varför ska de välja er i stället för den kommunala hemtjänsten?
– Därför att vi jobbar på ett annat sätt. Vi jobbar 100 procent med kontinuitet. Vi matchar medarbetaren med brukaren. När vi har träffat brukaren kollar vi vem vi tror skulle kunna passa av våra medarbetare. Är det så att brukaren har ett annat modersmål än svenska ser vi till att personalen pratar samma språk, så att det blir en bra kommunikation.