Räddas i fallet

Kraschen motsvarar en krock i 60 kilometer i timman. Fronten trycks ihop som vore det en tom ölburk. Med ett våldsamt brak slog den lilla Renaulten ner i betongplattan efter ett fritt fall på cirka 20 meter.
Efter många mil på vägarna har bilen bara en uppgift kvar, innan den går på slutlig återvinning. Den ska bli ett övningsobjekt för räddningstjänsten.

Med ett våldsamt brak slog Saaben i marken. För att bli ett realistiskt övningsobjekt för räddningstjänsten. Nu i helgen genomförs en massiv utbidlningsinsats, 60 brandmän ska lära sig mer om trafiklyckor. Foto: Olof Carlson

Med ett våldsamt brak slog Saaben i marken. För att bli ett realistiskt övningsobjekt för räddningstjänsten. Nu i helgen genomförs en massiv utbidlningsinsats, 60 brandmän ska lära sig mer om trafiklyckor. Foto: Olof Carlson

Foto:

Hultsfred2007-11-10 05:18

Nu i helgen genomför räddnigstjänsten en massiv utbildningsinsats. Det är 60-talet deltidsbrandmän från Hultsfred, Mörlunda och Virserum som ska få mer utbildning på de nya hydrauliska klippverktygen som köpts in.
Kalle Josefsson från räddningstjänsten i Hässleholm är expert på räddningsarbete på trafikolycksplatser och han kommer att finnas på plats under den här tvådagarsutbildningen på räddningstjänstens övningsfält utanför Hultsfred. Det är en kraftfull uppdatering som gjorts av klippverktygen, kraftfull i dubbel bemärkelse.
Nya bilar är så enormt mycket säkrare än gamla. Stommen är stenhård och det går åt sanslösa krafter för att kunna klippa upp bilarna och hjälpa loss fastklämda passagerare om olyckan skulle vara framme.
- För fem år sedan hade verktygen en klippkraft på 30 ton, säger Kalle Josefsson, i dag har de nya en kraft på 96 ton.
- Så det rullar omkring många bilar på vägarna som räddningstjänstens verktyg inte klarar av, säger han.
Ju säkrare bil, desto hårdare är den i stommen. Kalle ser de senaste årens utveckling som rena rama kapprustningen mellan bilfabrikanterna.
- Förr var det viktigt att bilen skulle vara snygg, säger han, nu är det viktigare att den ska vara säker för att gå att sälja. Utvecklingen mot säkrare bilar tog fart på allvar 1997-98 säger han. Bilar nyare än så är extra svåra att klippa upp, eftersom de är stenhårda i konstruktionen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om