Brandmännen vid Hultsfredsstationen, med Michael Hesselgård och Ulf Bowein i spetsen har varit med att utveckla den speciella tekniken, tillsammans med Lars Lundmark på företaget Skyskol.
Det hela går ut på att skapa en snabb och effektiv kommunikation mellan insatsledaren på plats och en bakre ledning. Genom att utrusta insatsledaren med ett par speciella glasögon med kamera, kan bakre ledningen se vad insatsledaren ser ute på olycksplatsen.
Samtidigt kan bakre ledningen i realtid serva med kartor, ritningar och andra upplysningar som kan vara till stor nytta i räddningsarbetet.
Brandmannen Johan Samuelsson har provat den här utrustningen och han ser en jättepotential så småningom.
– Framförallt vid trafikolyckor. Då kan jag få klippanvisningar direkt för den aktuella bilmodellen, säger han, med allt fler elbilar ute, gäller det att vi klipper på rätt ställe.
Via bilens registreringsnummer går det numera att få fram exakta uppgifter var det är säkert att klippa upp en bil, och förstås också var man inte ska klippa. I elbilar finns ju högspänningskablar att akta sig för.
– Likaså vid industribränder kan det vara bra, säger han vidare, om vi kan få en tredimensionell karta direkt i glasögonen.
Under några veckor har tekniken testats av räddningstjänsten i Hultsfred och även om man kunnat sätta fingret på en del punkter som behöver utvecklas ytterligare så är man nöjda. Men inte riktigt mogna att ta systemet i drift ännu.
– Systemet består av standardprodukter, säger Lars Lundmark. Vanliga produkter från hyllan, som vi har anpassat efter räddningstjänstens behov, om än med lite anpassning.
Testperioden avslutades på onsdagen med en slutövning, för att visa upp hur tekniken kan användas i levande livet. Räddningstjänsten fick "larm" om en fingerad trafikolycka och ryckte ut. Redan under framkörningen hade insatsledaren Johan Samuelsson glasögonen på sig och fick veta en rad detaljer, som bakre ledningen i form av Ulf Bowein kunde leta upp.
Väl framme på plats fick Johan Samuelsson order om att skapa arbetsutrymme för ambulanspersonalen genom att klippa upp bilen. Ulf Bowein kunde till och med rita upp var det var säkert att klippa. Han kunde också peka ut en dagvattenbrunn, som måste skyddas från eventuella dieselsläckage från bilen.
Räddningstjänsten i Hultsfred blir först att prova det här systemet, som alltså faktiskt är världsunikt.