Sedan några veckor tillbaka har Michael Leijonhud, på infrastrukturlansliet, en dialog med KLT rörande närtrafikens flitigt nyttjade morgontur, som dragits in från Silverdalen och Lönneberga.
– Närtrafiken har gått parallellt med linjetrafiken och det var aldrig meningen. Så vi har egentligen levererat mer än vi borde göra i Silverdalen och Lönneberga, förklarade utvecklingschef Conny Karlsson i september när förändringen blev känd. Nu ser vi över närtrafiken, så vi får en bra struktur som tillämpas lika.
Gillar inte lika
Men det där med ”lika” gillar egentligen inte Michael Leijonhud, som kämpar för ett återinförande av turen klockan 9.15.
– Rättvisa kan inte alltid få styra, utan man måste jämföra hur mycket trafik som erbjuds med vanliga bussar – och serviceutbudet på orterna. Boende på en ort som har både butik och apotek exempelvis har inte samma behov av närtrafik som de som saknar den mesta servicen. Som i Silverdalen-Lönneberga exempelvis.
Leijonhud tycker parterna kommit varandra närmare i diskussionen och att KLT förstår honom i sak, men frågan är hur man löser det i länstrafikens budget.
– Vi har en jättebra dialog och jag förväntar mig ett svar i frågan om ett par veckor. Den aktuella morgonturen, som dessutom nyttjas flitigast, kanske inte nödvändigtvis måste gå varje dag, men i alla fall ett par dagar i veckan, säger Leijonhud som förklarar att kommunen förlorade sin bestämmanderätt om länstrafiken 2011.
Numera kan kommunerna bara vara med och påverka.
Rimligt?
Det var Sara och Dan Hårdh som först väckte frågan, när turen dragits in. De är fortfarande hårt kritiska och inte minst undrande till logiken.
– Vi blir hämtade av en taxi och skjutsade till busshållplatsen i centrum. Där tvingas vi byta till vanlig buss. Samtidigt åker taxin tom tillbaka. Samma väg som vi till Hultsfred.
Leijonhud håller med om orimligheten.
– Ja, jag har förstått att det är så tokigt ibland. Taxibilen kör före eller efter bussen, utan att ha någon med sig...
– Ju fler som måste hasa och kasa för att byta mellan fordon desto mindre blir viljan att åka kollektivt.