Inte någon gång sedan starten 2011 har så många som 382 gäster bott på campingen, intill sjön Hulingen, samtidigt.
Rekordet kom dock som en överraskning för makarna Antje och Maik, som driver Hultsfreds Turism AB.
– Stämningen var hela tiden lugn och trevlig, därför var det först i efterhand, under utvärderingen av statistiken, som vi märkte att vi haft den högsta dagsbeläggningen någonsin, säger Antje Rohde.
Det tidigare rekordet på 370 är från 13 juli förra året, ett datum som stämmer rätt väl med ALV:s rekorddatum.
– Det nya rekordet noterades under Bullerby Cup, säger Antje Rohde. Trots att vi inte hade många som bokat med anledning av just fotbollscupen, utan 82,9 procent av våra gäster är från andra länder.
– 58,2 procent är från Tyskland medan danskarna svarar för 8,2 procent, och holländarna 6,8. Så det märks att vår marknadsföring funkar, samtidigt som många säger sig ha blivit rekommenderade av andra att åka hit.
Minskning men ökning
Annars
visar statistiken att Hultsfreds Turism AB hade 13 053 gäster under
säsongen, vilket är en minskning jämfört med året innan, men fler än
2015 och åren dessförinnan.
– Det roliga är att gästerna stannar allt längre hos oss, en till två veckor och med fasta bokningar, säger Antje Rohde. Och de som kanske bara tänkt stanna ett par nätter stannar längre har vi märkt. Så platsen har utvecklats från övernattningsställe till semesterboende, framför allt för barnfamiljer.
Satsningen på ett nytt servicehus tror Antje Rohde är en bidragande orsak till att campingen ökar i popularitet.
– Det var en stor och bra satsning som verkligen slagit väl ut. När vi får feedback från gästerna, nämner de alltid att servicebyggnaden var helt fantastisk.