Skolinspektionens granskning gäller skolenheten Albäcksskolan 2, där Anna Källåker är rektor.
– Ungefär halva grundskolan är på Albäcksskolan 1 och halva grundskolan är på Albäcksskolan 2, säger Anna Källåker.
Först väljer hon att enbart svara skriftligt på Vimmerby Tidnings frågor om Skolinspektionens granskning, men efter ett par dagar ställer hon upp på en telefonintervju tillsammans med Karolina Karlsson, som är rektor för Albäcksskolan 1. De båda rektorerna anser att Skolinspektionens beslut ger "en inte helt riktig bild" av till exempel trygghet och studiero på Albäcksskolan.
Vad är det som inte stämmer i Skolinspektionens beskrivning av läget på skolan?
– Vi kan uppleva att vi har identifierat grupper där vi har utmaningar med värdegrund och trygghet. Men vi har också många grupper där det fungerar väldigt väl. Den generella bilden på skolan är att det finns trygghet och studiero. Det handlar om vissa klasser där vi ser att vi behöver jobba lite extra med de här delarna för att få det att fungera. Vi jobbar med dubbelbemanning, föräldramöten och insatser för att komma till rätta med de utmaningar som finns, säger Anna Källåker.
Menar ni att det inte förekommer verbala kränkningar mellan elever dagligen?
– Jo, det gör det. Det kan vara att man blir kallad idiot eller något annat, det förnekar vi inte. Men alla elever blir inte kallade det här varje dag, säger Karolina Karlsson.
– Det är inte så att alla gör det här hela tiden, men det förekommer i begränsad form, säger Anna Källåker.
– Vi håller med om det Skolinspektionen skriver, men det visar inte bilden av hela skolan, utan det är kopplat till vissa klasser. Vi har flera klasser med god studiero också, säger Karolina Karlsson.
Ni skriver att ni ser en tydlig positiv förändring över tid. Vad menar ni har blivit bättre?
– Vi agerar snabbare när det händer något, säger Karolina Karlsson som menar att de också har bättre insyn i ungdomarnas liv och mer personal på skolan.
– Om vi backar åtta år, då hände det mer saker utan vår vetskap. I dag vet vi vad som händer och kan agera. Om det fortfarande förekommer kränkningar så är vi där snabbare och hanterar det.
Skolinspektionen ger en delvis annan bild. De skriver att ni inte alltid agerar vid kränkningar, och det är inte heller alla kränkningar som anmäls?
– Det är just där vi behöver bli bättre. Administrativt behöver vi anmäla det i systemet. Det är där vi brister. Vi hanterar det i vardagen när det händer mellan ungdomarna, men det vi behöver stärka och göra bättre är att också administrera det i våra digitala system. Den kritiken är befogad, säger Karolina Karlsson.
Har ni nolltolerans för kränkningar mellan eleverna?
– Det är det vi strävar mot alltid, säger Anna Källåker och tillägger att skola, föräldrar och andra instanser behöver hjälpas åt för att komma till rätta med problemet.
Ni strävar mot det. Men har ni nolltolerans i dag?
– Ja, vi markerar och jobbar med alla sådana situationer. Det vore väldigt enkelt om man kunde knäppa med fingrarna och så var det åtgärdat, men så enkelt är det inte. Vi markerar och jobbar med de här situationerna, sedan tar det tid att förändra beteenden. Det är ett långsiktigt arbete som vi alltid kommer att behöva göra, säger Anna Källåker.
För en utomstående kan det låta som att ni har tappat kontrollen över eleverna och att det är fullständigt kaos på skolan?
– Vi känner inte riktigt igen den bilden. Vår upplevelse är att vi har många elever som har det väldigt bra på Albäcksskolan, och vi har många föräldrar som är nöjda med sina barns skolgång. Det finns utmaningar, men det är inte den bilden som vi ser av Albäcksskolan i stort. Jag skulle inte säga att vi har tappat kontrollen. Vi jobbar väldigt hårt med de här delarna. Precis som Karolina sa innan behöver vi shapea upp när det gäller dokumentation. Vi har nog prioriterat väldigt mycket görande och att ge insatser till ungdomarna. Sedan har dokumentationen blivit sekundär, och det måste vi shapea upp nu utifrån det här beslutet, säger Anna Källåker.
Även andra åtgärder ska göras på skolan utifrån Skolinspektionens beslut, bland annat kring schemaläggning och undervisningstid, och rektorerna har nu påbörjat en plan för det arbetet.