Nyligen fick barn- och utbildningsnämnden ta del av en rapport som visar att antalet tillbud ökar i kommunens skolor och förskolor.
– Det kan tolkas som en positiv utveckling, säger barn- och utbildningschef Martin Snickars som menar att personalen har blivit bättre på att anmäla incidenter.
Bland annat har man sett en ökning av antalet tillbud som gäller hot, våld och kränkningar.
– Det är mer fula ord och kränkande uttalanden, både från elev till elev och från elev till vuxen.
En av skolorna där tillbuden har ökat är Lindblomskolan i Hultsfred.
– Vi har pratat mycket om vikten av att dokumentera även när det händer småsaker. Jag tror inte att det händer mer saker egentligen, men däremot är man bättre på att dokumentera, säger Jessica Andersson Landholm, rektor på skolan.
Vad är det för typ av tillbud som rapporteras?
– Det är allt möjligt. Mycket är att man har snubblat eller ramlat ute, eller skadat sig i idrottshallen. Det kan också vara hot och våld – när barnen uttrycker sig hotfullt. Det är ett väldigt grovt språk i dag, och det tror jag att vi har blivit bättre på att anmäla och reagera på.
Även bland mindre barn upplever hon att språkbruket har blivit grövre.
– Ibland tror man inte att små barn säger så grova ord.
Har du några exempel på vad de säger?
– Att man hotar att döda någon förekommer.
Vad tror du att det beror på att barn använder den här typen av språkbruk?
– Den här jättesvårt att säga. Men jag tänker på samhället i stort. Det är mycket sociala medier, spel och filmer. Det är så tillgängligt i dag att man hör de här orden. På något sätt blir det normaliserat.
Hon berättar att de jobbar mycket med frågan på Lindblomskolan.
– Det är absolut inget vi accepterar. Vi jobbar jättemycket med relationer och vad som är okej att säga. När man är liten vet man kanske inte konsekvenserna av orden, men då behöver vi prata om vad som händer om du är vuxen och säger så till någon.
Ser ni att arbetet har effekt?
– Ja, men det tar tid, det är ingen quick fix. Det är ett pågående arbete varje dag. Det gäller att hålla i som vuxen och våga tala om vad som är rätt och fel. Det tar längre tid i vissa årskurser eller med vissa elever, men vi ser att det har effekt. Vi upplever att vi också har en god samverkan med de flesta föräldrar. De accepterar det inte heller. Vi behöver jobba tillsammans.