Det fick ÖSK att dra igång stora snölarmet. Alle man på däck, helt enkelt.
– Vi har alla våra resurser igång, säger Mikael Nilsson, driftschef.
– Både våra egna och entreprenörer. Så det är cirka 25 maskiner i olika storlekar som är i gång.
Jobbet börjar med genomfartsstråken, genomfartsgatorna, skolorna, äldreomsorgen och brandstationerna.
Samtidigt börjar kommunen med vissa prioriterade gång- och cykelvägar.
– Det är bland annat den långa, genom hela Hultsfred, från Stålhagen till Knektagården, och från Lilla Torget till Rock City. GC-vägarna kör vi med mindre maskiner som ändå inte används till gatorna, säger Mikael Nilsson.
Villagatorna får vänta tills de stora trafikstråken är klara.
– Det är den prioriteringsordningen vi har, säger Mikael Nilsson.
Det gör att det riktas en del kritik mot snöröjningen emellanåt. Det kan inte hjälpas att det blir en del sura miner.
– Det brukar vara värst vid första snöfallet, säger Mikael Nilsson, men vi kan ju inte vara överallt på en gång.
Sedan finns det också en praktisk fördel med att ta villagatorna sist.
– Väntar vi en stund, så är det inte så många parkerade bilar på gatan, säger Martin Ankarman, som är arbetsledare på ÖSK, där han sitter högt upp i den stora traktorn. I alla fall efter klockan åtta har de flesta åkt till jobbet. Fast de får ju förstås köra i snön...
Han berättar att taktiken för dagen är att hinna köra både stora och små gator minst en gång.
– Sedan får vi se om vi behöver köra de stora lederna en gång till i eftermiddag, säger han.
Hur det blir med den saken ger sig fram på eftermiddagen. I vilket fall som helst lär det bli en lång arbetsdag för snösvängen.
Patrik Thörn Nelson satt i maskinen redan vid femtiden på morgonen och började sitt arbetspass. Han kör för Mikael Nelsons entreprenad, som i sin tur kör för ÖSK.
– Vi har ett område här, säger han. Han har precis stannat maskinen och tar en paus i jobbet med att skrapa ihop ett jätteberg med snö på parkeringsplatsen utanför Hotell Palace.
Gågatan mitt i byn tillhör också de högt prioriterade gatorna och här är maskinerna tidigt i farten. Butikerna börjar öppna vid åtta på morgonen, och då ska det vara framkomligt. Den plogas i omgångar, först några slag med plogen för att öppna vägar. Sedan blir det en mer noggrann plogning fram på dagen.