Alle man på däck – full fart på snösvängen i Hultsfred

20 centimeter snö föll över Hultsfreds kommun på torsdagsmorgonen. 25 stora och små maskiner drog igång redan vid femtiden på morgonen.

Taktiken är, berättar Martin Ankarman i traktorn, och driftschefen Mikael Nilsson, att försöka hinna köra över alla gatorna under dagen, och sedan får man se om de större gatorna behöver plogas en gång till.

Taktiken är, berättar Martin Ankarman i traktorn, och driftschefen Mikael Nilsson, att försöka hinna köra över alla gatorna under dagen, och sedan får man se om de större gatorna behöver plogas en gång till.

Foto: Olof Carlson

Hultsfred2021-01-28 12:00

Det fick ÖSK att dra igång stora snölarmet. Alle man på däck, helt enkelt.

– Vi har alla våra resurser igång, säger Mikael Nilsson, driftschef.

– Både våra egna och entreprenörer. Så det är cirka 25 maskiner i olika storlekar som är i gång.

undefined
Snön som föll på fredagsmorgonen var lätt och det yrde omkring ordentligt på Oskarsgatan.

Jobbet börjar med genomfartsstråken, genomfartsgatorna, skolorna, äldreomsorgen och brandstationerna. 

Samtidigt börjar kommunen med vissa prioriterade gång- och cykelvägar.

– Det är bland annat den långa, genom hela Hultsfred, från Stålhagen till Knektagården, och från Lilla Torget till Rock City. GC-vägarna kör vi med mindre maskiner som ändå inte används till gatorna, säger Mikael Nilsson.

Villagatorna får vänta tills de stora trafikstråken är klara. 

– Det är den prioriteringsordningen vi har, säger Mikael Nilsson.

undefined
Hagadalsgatan tillhör också de prioriterade gatorna. Det är ju huvudinfarten till Hultsfreds centrum.

Det gör att det riktas en del kritik mot snöröjningen emellanåt. Det kan inte hjälpas att det blir en del sura miner.

– Det brukar vara värst vid första snöfallet, säger Mikael Nilsson, men vi kan ju inte vara överallt på en gång.

Sedan finns det också en praktisk fördel med att ta villagatorna sist.

– Väntar vi en stund, så är det inte så många parkerade bilar på gatan, säger Martin Ankarman, som är arbetsledare på ÖSK, där han sitter högt upp i den stora traktorn. I alla fall efter klockan åtta har de flesta åkt till jobbet. Fast de får ju förstås köra i snön...

undefined
"Stapeldiagrammet" visar precis hur snö som fallit under natten och morgonen. Det blev drygt 20 centimeter under några timmar.

Han berättar att taktiken för dagen är att hinna köra både stora och små gator minst en gång.

– Sedan får vi se om vi behöver köra de stora lederna en gång till i eftermiddag, säger han.

Hur det blir med den saken ger sig fram på eftermiddagen. I vilket fall som helst lär det bli en lång arbetsdag för snösvängen.

undefined
Mikael Thörn Nelson i maskinen kör för fullt och skrapade ihop ett jätteberg på parkeringsplatsen.

Patrik Thörn Nelson satt i maskinen redan vid femtiden på morgonen och började sitt arbetspass. Han kör för Mikael Nelsons entreprenad, som i sin tur kör för ÖSK.

– Vi har ett område här, säger han. Han har precis stannat maskinen och tar en paus i jobbet med att skrapa ihop ett jätteberg med snö på parkeringsplatsen utanför Hotell Palace.

Gågatan mitt i byn tillhör också de högt prioriterade gatorna och här är maskinerna tidigt i farten. Butikerna börjar öppna vid åtta på morgonen, och då ska det vara framkomligt.  Den plogas i omgångar, först några slag med plogen för att öppna vägar. Sedan blir det en mer noggrann plogning fram på dagen.

Gågatan tillhör de prioriterade gatorna. Den ska vara framkomlig när butikerna öppnar. Så därför plogas den ofta tidigt på morgonen.
Gågatan tillhör de prioriterade gatorna. Den ska vara framkomlig när butikerna öppnar. Så därför plogas den ofta tidigt på morgonen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!