Så fungerar kommunens nya visselblåsarfunktion

Kommunanställda i Hultsfred kan numera anmäla missförhållanden via en visselblåsarfunktion, som sköts av ett säkerhetsföretag.

"Vi kommer inte att kommunicera direkt med anmälaren någon gång, utan genom företaget 2 Secure", säger ekonomichef Henric Svensson.

"Vi kommer inte att kommunicera direkt med anmälaren någon gång, utan genom företaget 2 Secure", säger ekonomichef Henric Svensson.

Foto: Jimmy Larsson/Janerik Henriksson/TT/Charlotte Madestam

Hultsfred2022-07-25 12:00

Sedan den 17 juli måste offentliga arbetsgivare med minst 50 anställda och privata arbetsgivare med minst 250 anställda ha en visselblåsarfunktion.

– Jag tror att nästan alla kommuner har valt att ha en extern part som tar emot visselblåsningarna, säger Henric Svensson, ekonomichef på Hultsfreds kommun.

Han menar att det säkerställer oberoendet.

– Skulle vi sätta upp den här funktionen helt själva går det att ifrågasätta huruvida de som tar emot är oberoende från de aktuella ärendena.

undefined
Henric Svensson, ekonomichef.

Hultsfreds kommun använder sig av tjänsten Secure Whistle.

– Sedan har de i sin tur en underleverantör som tar emot och hanterar själva visselblåsningarna. Det företaget heter 2 Secure.

Har företaget genomgått någon särskild prövning, så att man vet att de hanterar anmälningarna på rätt sätt?

– Någon särskild prövning har inte vi gjort med dem. Men vi vet att de har erfarenhet sedan tidigare.

Enligt Henric Svensson gör 2 Secure, som är ett säkerhetsföretag, en första bedömning av anmälningarna för att kontrollera om det rör sig om en visselblåsning enligt lagens mening.

Anmälningar som faller inom ramen för visselblåsarfunktionen, och som gäller misstanke om allvarliga oegentligheter, utreds därefter av kommunen.

– Vi har tre personer som är kontaktpersoner gentemot 2 Secure. Sedan kan det vara så att det finns ärenden som rör någon av de tre, då blir det såklart inte den personen som blir kontaktad.

undefined
Kommunhuset i Hultsfred.

Hur går utredningarna till?

– Det beror alldeles på vad det är för typ av ärende. Det kan handla om ekonomiska oegentligheter, arbetsrätt eller något annat. Det får vi bedöma efter hand från fall till fall.

Hur gör ni för att garantera att den som gör en anmälan inte utsätts för repressalier?

– Det är anonym kommunikation hela vägen. Vi kommer inte att kommunicera direkt med anmälaren någon gång, utan genom företaget 2 Secure. De vet inte heller vem anmälaren är, såvida den inte vill uppge sitt namn.

Enligt Svensson hanterar både 2 Secure och Secure Whistle all data inom Sveriges gränser.

– Det var en viktig sak för oss att säkerställa.

Han uppger att Oskarshamn, Högsby och Västervik använder sig av samma externa part.

– Jag hoppas såklart inte att det kommer in några ärenden, men nu finns det en kanal där anställda kan rapportera om oegentligheter. Det är bra.

Kostnaden för visselblåsarfunktonen är 11 250 kronor i startavgift och därefter 2 400 kronor i månaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!