Så många personer fick nämligen parkeringsböter i Hultsfreds kommun under 2018. De senaste åren har invånarna fått vänja sig vid att parkeringsövervakningen ökats.
– Nu har övervakningen intensifierats, säger Gunilla Palmgård på ÖSK, Östra Smålands kommunalteknikförbund, som har kontakterna med Securitas som sköter övervakningen ute i fält.
Enligt företaget Easy Park, som tagit del av statistik från Transportstyrelsen har också tittat närmare på parkeringsböterna i Hultsfred, har det utfärdads 327 parkeringsböter, till ett sammanlagt värde av 158 000 kronor. Hultsfreds kommun placerar sig därmed på plats 161 i landet, uträknat per 1000 invånare blir det 27 P-böter. Gunilla Palmgård kan inte direkt peka ut något område som är mer frekvent förekommande än andra i kommunen, när det gäller utdelning av p-böter.
– Det är väl utspritt, säger hon.
– Inte bara i Hultsfred utan också i de andra orterna.
Däremot ser hon ganska snabbt i sin statistik att den kanske vanligaste orsaken till böter är att föraren parkerat i fel färdriktning. I vänstertrafik alltså, vilket man inte får göra. Då blir det 600 kronor i böter. Den här formen av felparkering är absolut vanligast på villagatorna. Det är också ganska vanligt med bilar som står parkerade, i bland långtidsparkerade, på gräsytor eller i ren terräng. Vilket också renderar en saftigare bot, förklarar Palmgård.
– Tidigare har det varit vanligt bland annat utanför skolorna, säger Gunilla Palmgård. Men det tycks ha minskat. En annan kvalificerad och vanlig P-synd att parkera på en handikapparkering utan att ha tillstånd. Även det kostar 600 kronor.
En "vanlig" P-bot hamnar annars på 300 kronor i kommunen, om man exempelvis parkerar lite för länge på en tidsbegränsad plats eller liknande överträdelser. För ungefär ett år sedan infördes också krav på P-skiva på parkeringsplatsen vid Coop och även om Gunilla Palmgård inte har några direkta siffror, ser hon ändå att det gjort skillnad.
– Den främsta anledningen till att vi gör den intensivare övervakningen är att vi vill få mer rotation på parkeringsplatserna, säger Gunilla Palmgård.
– Men också att minska parkeringen som sker på gräsytor och i terräng.